הרב אלי בן דהן
הרב אלי בן דהןצילום: פלאש 90

במשך שנים רבות שירותי הדת לא התפתחו משמעותית, ואף החלו לאבד רלוונטיות בקרב ציבור רחב. על זה כל יהודי צריך לכאוב, משום שבסופו של דבר שירותי הדת נוגעים בכל יהודי, מיום לידתו ועד ליום פטירתו.

הגעתי למשרד מתוך שליחות. זו אינה סיסמה, זו השקפה אמיתית. בעשרים השנים האחרונים למדתי את המערכת, הכרתי את האנשים, צברתי ידע וגיבשתי תפיסת עולם לגבי מה צריך לשנות בשירותי הדת.

לצערי הרב, לא כל הגורמים בציונות הדתית מוכנים לאמץ את שעת הכושר שנפלה בידינו. יש כאלה שאיני מבין מדוע, אך החליטו להצטרף אל הצד המנגח אותנו. ביקורת היא דבר טוב, בכל תחום. ביקורת תמידית ולא עניינית אינה טובה.

אחת הטענות החמורות נגדנו היא שברצוננו להחליש את הרבנות הראשית. והנה, דווקא במקום שבו עשינו מעשה, שיתפנו פעולה עם הרבנות הראשית והקמנו ועדה שבה לכל אחד מהרבנים הראשיים יש נציג, בנוסף לנציג של בתי הדין הרבניים, נטען שכוונתנו להחליש את הרבנות הראשית. מחצית מחברי הוועדה מונו על ידי הרבנות הראשית, האם זוהי החלשתם?

הוועדה לבחינת הסכמי קדם נישואין הוקמה מתוך צורך שבא מהשטח, מאזרחי ישראל. לראשונה הצלחנו למנות ועדה שיושבים בה נציגי הרבנים הראשיים ובתי הדין, נציגי משרד ראש הממשלה ומשרד המשפטים וגם נציג מהאקדמיה.

נציגיהם של הרבנים הראשיים מהווים חלק בלתי נפרד מהוועדה ומהדיונים בה. יושב ראש הוועדה הציג את הנושא בפני מועצת הרבנות הראשית ונפגש עם הרבנים הראשיים לישראל. בנוסף לכך, נוסחי ההסכם שיגובשו על ידי הוועדה יוצגו בפני מועצת הרבנות הראשית לישראל.

האמירה בשמנו כאילו מנענו מחטף של הרבנות הראשית היא שקר. הכותב אפילו לא בירר עמנו את נכונותה. אם אפשר להשמיץ או לשקר, אזי מדוע להחמיץ את ההזדמנות?

כבר שנים רבות מופיעה בתקנות המשרד לשירותי דת הנחיה לרבנים רושמי הנישואין להציג בפני כל זוג שמגיע להירשם לנישואין את האפשרות לחתום על הסכם קדם נישואין. דא עקא, שיש מספר גדול מאוד של נוסחים, שמעט מאוד מהם מקובלים גם על בתי הדין הרבניים, שאמורים לאכוף אותם. כל זה קורה על רקע הגידול במספר הזוגות המעוניינים לחתום על הסכם מסוג זה. בל נשכח כי כמי שפועל כבר למעלה מעשרים שנים למען העגונות ומסורבות הגט, אני יכול לומר שהסכם מעין זה יש לו יכולת לסייע במניעת מצב של סרבנות גט (מצד האישה או מצד הגבר).

תפקיד הוועדה הוא להציע נוסחים של הסכמי קדם נישואין, אשר יוצעו על ידי רושמי הנישואין בפני הזוגות הבאים להירשם לנישואין. הנוסחים הללו אמורים לתת מענה לסוגיות ההלכתיות העולות בהקשר להסכם, להתמודד עם סוגיית סמכות השיפוט, עם האופן הראוי ביותר שבו הסכמים אלו יסייעו למנוע את תופעת סרבנות הגירושין והעגינות, ודרך שילובו של ההסכם בשאר ההסדרים החקיקתיים הקיימים כיום, לרבות המלצות לתיקוני חקיקה.

חברי הוועדה נועצו במהלך דיוניה בגדולי ישראל בתחום זה, הרב זלמן נחמיה גולדברג ורבה של ירושלים הרב שלמה משה עמאר שליט"א, שמעו עמדות של אנשי אקדמיה, של ארגוני נשים, של מומחים בתחום דיני המשפחה ועוד.

הוועדה מסיימת בימים אלה את עבודתה וברוך ה' היא הגיעה למספר נוסחים המקובלים על חבריה, אשר יבטיחו שמי שיהיה מעוניין לחתום על הסכם מעין זה, יעשה כן ויחתום על הסכם התואם את ההלכה.

זוהי בשורה של ממש לאזרחי ישראל. וזוהי, מעבר לכול, דוגמה אישית שלנו, של נבחרי הציבור. עלינו להראות לציבור הישראלי שניתן להשיג מטרות משותפות בהידברות, בדיונים מעמיקים, ביישום הציווי של תורת חיים ובשיתוף פעולה מלא עם הרבנות הראשית לישראל.

הכותב הוא סגן שר הדתות