פתרונות מוצלחים מחייבים יצירתיות
פתרונות מוצלחים מחייבים יצירתיותאיור: עולם קטן

מיטל יושבת בחדרה, בוהה בטיפות היורדות ומחשבות רבות בראשה.

היא היחידה שלא נכנסה להדרכה מהשבט שלה. האמת, גם אורית ויעל לא נכנסו – אבל הן באמת לא היו מתאימות, וגם עפרה ואיילת – אבל הן לא השקיעו כמוה, ושובל ואפרת לא נכנסו כי בזמן האחרון החצאיות שלהן ממש התקצרו.

והיא – הכול אצלה בסדר, היא השקיעה בסניף – כל חודש ארגון עשתה מוראלים עד שכל מיתרי הקול שלה נקרעו, ובמשך כל השבוע שאחריו היא בקושי יכלה לדבר. היא הולכת בחצאיות שמטאטאות את הרצפה, ובאמת לא היה לה ספק שהיא מתאימה, אז איך קרה שהמדריכות פספסו דווקא אותה?

אמא שלה ניסתה לעודד אותה "זו רק הדרכה, בסך הכול בני עקיבא. אולי עדיף שלא נכנסת להדרכה, עכשיו יהיה לך זמן להשקיע בלימודים". מובן שאמא שלה רק עצבנה אותה ולא עזרה. אפרת חברה שלה ניסתה לתמוך בה ולעודד, "תראי אותי, גם אני לא נכנסתי להדרכה, נהיה יחד בסניף". אבל מיטל לא התנחמה בצרת הרבים, היא הרי פחות מתחברת לאפרת, לא מתחשק לה לצאת לבלות במקום להעניק מעצמה לעולם.

כשנסגרת הדלת

מיטל דומה למטופלים רבים שמגיעים אליי לקליניקה ומספרים שהחיים לא הסתדרו להם ב-ד-י-ו-ק כמו שהם תכננו. החיים לא הלכו כמו שהם חושבים שהחיים היו צריכים ללכת – אז הם בדיכאון, או סתם מיואשים, וקצת מתחשק להם לומר "שוברים את הכלים ולא משחקים".

אני חושבת על יעל, שהיא רווקה בת 25, אבל תכננה להתחתן כבר מזמן; על עודד, שחלם להתקבל לבית-ספר לרפואה אבל הוא נבחן כבר בפעם השלישית לפסיכומטרי משום שבפעמיים הקודמות הוא לא הגיע לציון הסף. באותם רגעים, כשאני נפגשת עם טריקת הדלת של הקדוש ברוך הוא, אני מרגישה כמה קשה כשהקדוש ברוך הוא אומר לא. אבל אז אני נזכרת בארבע האימהות שלנו, הן הרי לא תכננו להיות עקרות.

שרה בוודאי לא תיארה לעצמה שרק בגיל זקנה היא תזכה לילד. אבל ה' תכנן תכניות אחרות והאמין שלשרה ולשאר האימהות יש כוחות נפשיים כדי לשרוד ולהתמודד עם קשיים. ייתכן שהוא רצה שהאימהות ינצלו את כוחותיהן בינתיים לדברים אחרים. ומה שמרשים באימהות שלנו הוא שזה מה שהן עשו. על אף הקושי וההצדקות לשברון הלב - הן לא התייאשו. הן חיפשו חלון הזדמנויות.
משום שכאשר ה' סוגר דלת, הוא פותח חלון. האימהות שלנו חיפשו מה ה' רוצה מהן כשהוא סגר בפניהן את האפשרות להרות. שרה גיירה את הנשים, חנה אשתו של אלקנה סייעה לו לקרב אנשים למשכן. הן מצאו את חלון ההזדמנויות שה' שלח אליהן.

נפתח חלון

וזה גם מה שעלינו לעשות - למצוא את החלון שה' פותח עבורנו. יעל מתפללת לקדוש ברוך הוא שתתחתן, אך עד אז היא משקיעה בלימודי האדריכלות ובהתנדבות עם ילדים מוגבלים וממלאת את חייה בעשיית טוב לעצמה ולעולם.

עודד בדרך לפסיכומטרי השלישי ובינתיים הוא ליצן רפואי בבתי חולים - דבר שלא היה חווה אילו התקבל מיד לבית הספר לרפואה.

ומיטל – היא החליטה להרים טלפון לקומונרית בסניף פיתוח שליד ביתה. היא הציגה את עצמה לפניה והציעה להדריך בסניף שלה. במקרה בדיוק אחת המדריכות עזבה באופן בלתי צפוי והיא ממש חיפשה מדריכה שתחליף אותה. במקרה הקומונרית שמעה על מיטל דברים טובים מהמדריכות שלה, שהמליצו עליה בחום וחשבו שהיא ממש מתאימה להדרכה בסניף פיתוח. ובמקרה (או שלא) מיטל החליטה לנצל את חלון ההזדמנויות שה' פתח לפניה.

ומה אתכם? האם גם אתם יודעים לחפש את החלון כשהדלת נסגרת?

ד''ר ציפי ריין היא פסיכולוגית בעלת טור קבוע ב"עולם קטן" מגזין לנוער.

לרכישת מנוי למגזין עכשיו