המחיר שהם משלמים. רופאים בעבודה
המחיר שהם משלמים. רופאים בעבודהארכיון. פלאש 90

עובדות, וככל הנראה גם עובדים, העובדות במשמרות לילה שעבודתם צפויות לעלייה מתונה בתחלואה מסוגים שונים ובסיכון לתמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות. כך עולה ממחקר חדש שפורסם השבוע ב- American Journal of Preventive Medicine ועיקריו הובאו באתר 'דוקטורס אונלי'.

בין המקצועות בהם העבודה נעשית במשמרות מזכיר המחקר גם רופאות ואחיות. תוצאות מטרידות אלו החלו להתגלות אצל מי שעובדות חמש שנים ומעלה בעבודות מסוג זה. המחקר מציין כי אצל אלו העובדות במשמרות סבב במשך 15 שנה ויותר הסתמנה עליה מתונה בתמותה עקב סרטן ריאות.

ב'דוקטורס' מוסיפים ומציינים כי ממצאים אלו מצטרפים לראיות קודמות שהצטברו במחקרים קודמים שהצביעו על אפקט משמרת הערב המשתנה על הבריאות ועל תוחלת החיים.

את המחקר המדובר הוביל פרופסור אווה שרנהמר (Eva Schernhammer) מבית הספר לרפואה באוניברסיטת "הרווארד" מהמחלקה האפידמיולוגית של בית החולים Brigham & Women בבוסטון.

הגורם המרכזי המוזכר כעומד מאחורי ההשלכות הרפואיות על עובדי המשמרות הוא הפגיעה במחזורי הערות והשינה של העובדות. "זה מכבר ידוע כי לשינה ולמחזור שינה-ערות תפקיד חשוב בבריאות המערכת הקרדיו-וסקולרית ובפעילות הגוף נגד סרטן. הצטברו ראיות ביולוגיות רבות לכך שעבודה במשמרת הערב מגבירה התפתחות סרטן, מחלות לב וכלי הדם שלו וגם תורמת לשיעור גבוה של תמותה", מדווחים ב'דוקטורס' ומציינים כי במחקר נבדקה סוגיית משמרות הסבב המשתנות בקרב כמעט 75 אלף אחיות בארה"ב ונתונים שנאספו לגבי בריאותן במשך 22 שנה.

הנתונים העלו כי תמותה מכל הסיבות נמצאה גבוהה ב-11% בקרב נשים שעבדו 14-6 שנים ובקרב אלו שעבדו 15 שנה במשמרות-סבב בערב. שיעורי התמותה ממחלות קרדיו-וסקולריות עלו ב-19% וב-23% בהתאמה בשתי הקבוצות הנ"ל.

לזאת נוספה גם הקביעה כי לא נמצא מתאם בין משמרות סבב לתמותה מסרטן, למעט סרטן ריאות בקרב אלו שעבדו 15 שנה ומעלה במשמרות הסבב (עליה ב-25% בסיכון).