בית כנסת פריז צרפת
בית כנסת פריז צרפתצילום: פלאש 90

ההיערכות לקליטת גלי עלייה שאולי יבואו לישראל מצרפת כוללת לא רק הסדרי תעסוקה, דיור וחינוך אלא גם התמודדות עם תופעת ההתבוללות שם.

מנתונים שמציג בערוץ 7 מנכ"ל "עמי - אולפני גיור", נפתלי קנדלר, עולה כי נתוני ההתבוללות בצרפת גדולים הרבה מעבר לידוע ולמוכר בישראל ולגל העלייה המתקרב יש להיערך גם בפן הזה. לדבריו "הנתונים הם בין ארבעים לשבעים אחוזים של התבוללות, תלוי בקהילה. המספרים הרשמיים הם ארבעים אחוזים, אבל בקהילות המרוחקות המצב קשה הרבה יותר".

לדבריו אין מקום לסמוך על כך שהיהודים המבקשים לעלות לישראל כרוכים יותר, כך סביר להניח, למסורת ישראל לעומת האחרים. "אילן היוחסין של עם ישראל חשוב ולכן לא סומכים על כלום", הוא מבהיר ומדגיש.

להערכתו של קנדלר כעשרת אלפים יהודים צפויים להגיע בשנה הקרובה מצרפת. על פי ההערכות אחוזי המתבוללים מתוכם יעמוד על כ-15 אחוז כלומר "כאלף חמש מאות בעלי זכות עלייה, יהודים מאב, מזרע ישראל, יעלו ויהיו חלק מהקהילה הצרפתית שעולה ארצה".

בדבריו מדגיש קנדלר כי יש לקדם בברכה את העלייה הזו ואף לראות את הפן החיובי והמעודד שבעליית המתבוללים שיעברו הליך גיור, שכן "זו ראשית צמיחת גאולתנו וכו'. עם ישראל חוזר לארצו יחד עם המתבוללים שהלכו בדרך, אלה שכמעט אמרנו עליהם קדיש". לטעמו מדובר בימים מרגשים מעצם היותם מבטאים את התכנסותו של עם ישראל לארצו.

קנדלר קורא לרשויות הממלכתיות שלא לחזור על הטעות הקשה שליוותה את העלייה מרוסיה בראשית שנות התשעים כאשר הרבנות הראשית התמהמה ולא פתחה אולפני גיור בכמות מאסיבית שהייתה אז מתבקשת. "היה צריך לקלוט אותם רוחנית", הוא אומר ומספר כי זו בדיוק המלאכה שעליה שוקד הארגון בראשו הוא עומד – הקמת אולפני גיור, גם בשפה הצרפתית, על מנת לאפשר את קליטתם הרוחנית לצד זו המעשית של העולים מצרפת ומערב אירופה.

עוד הוא מספר על פעילות גם בקרב הצעירים היהודים בצרפת וסיוע להם במהלך מסע מקדים לעלייתם, מסע בו הם מטיילים, מכירים את המורשת היהודית של הארץ, משתתפים בפעילות גדנ"ע ומד"א ובין השאר הם עוברים גם סדנת גיור. "הם חוזרים הבייתה לישראל ולתוך המסע הזה צריך לחבר אותם גם להליך הרוחני".

בהמשך הדברים נשאל קנדלר אם קיימת בקרב העולים תחושת עלבון והתכחשות לצורך בהליך גיור כפי שהיה בעבר בעליות קודמות כאשר טענו עולים שלאחר שהם נרדפו בחו"ל על היותם יהודים הם חשים רדיפה בארץ על היותם גויים. קנדלר טוען כי במקרה הצרפתי קיימת "תופעה שונה לחלוטין. התחושה היא בושה. זו קהילה מסורתית ספרדית ולכן דווקא שם החיבור למסורת ויהדות הוא גדול יותר ולמרות זאת הגיעו לאחוזי התבוללות. התחושה שלהם היא לא שאנחנו יהודים ומגיע לנו, אלא צורך להסתיר ולא להודות שיש לי בעיה הלכתית. נצטרך לעזור לגלות זאת", הוא אומר ומדגיש כי "יש רק דרך אחת להיכנס לעם ישראל והיא גיור של מאה אחוזים. נסיר את הפחדים והחסמים מצד המגיעים ארצה שיראו שזה התהליך שהם חפצים בו".

קנדלר מוסיף ומתייחס לחילוקי הדעות ההלכתיים סביב הקלות הגיור. הוא מדגיש כי פעילות המכון מבוססת ומגובה על ידי גדולי ישראל ברוח פסיקותיו של הרב עובדיה יוסף זצ"ל, בפיקוחו של הרב עמאר ובהנחיותיהם של הרב דרוקמן, הרב דרורי ואחרים.

"יש דעות גם לצד השני אבל כאיש מעשה אני מבקש פתרון – העולים מגיעים. מה עושים? יגיעו כמה אלפים שיש להם חיבור לעם ישראל, שהם אחים שלנו ומגיעים ארצה כי יש להם חיבור לעם. מה עושים? אם יגידו לי שנבנה מציאות שבה יש במדינה יהודים ישראלים וכאלה שהם לא ישראלים ולא יהודים זו שטות מוחלטת. זו פצצה מתקתקת של התבוללות שאנחנו חיים בתוכה. ההלכה שלנו אמיצה מספיק כדי להתמודד עם המציאויות הללו. מי שלא מבין שהמדינה היא ראשית צמיחת גאולתנו וזה אומר גם הבנה שהעם חוזר לארצו אחרי אלפיים שנה וצריך להתמודד עם המציאות הזו של גיור אינו מבין בהלכה וביהדות אין לו אומץ הלכתי ונשאר בתפיסה הגלותית.

''התפיסה ההלכתית שלנו גדולה יותר. הרבנים הראשיים לישראל כולם הובילו את זה. לא מדובר ברב שכונה או רב ישוב אלא בסמכות ההלכתית הבכירה ביותר, הרבנות הראשית שמובילה המהלך ולאורה אנחנו פועלים, ואת כל הפוליטיקה צריך להוציא החוצה".