דני עפרוני
דני עפרוניצילום: תמיר ברגיג

המכללה האקדמית נתניה קיימה היום (שישי) את הפורום למשפט וחברה ע"ש זאב סגל במלון השרון בהרצליה.

באירוע התייחס האלוף דני עפרוני, הפרקליט הצבאי הראשי, למבצע צה"ל בעזה מבחינת המשפט הבינלאומי.

"צריך לזכור שאנו נמצאים בשדה קרב מסוג אחר, זה לא אותו שדה של יום כיפור או ששת הימים. יש התפתחויות כל הזמן, הסביבה הבינלאומית מאוד דינמית והמשקל של המשפט הבינלאומי הולך וגובר והוא בא לידי ביטוי בכל העשור של המאה ה-21, השיא היה בעופרת יצוקה וזה רק ילך ויחמיר.

כשאנו נלחמים מול ארגון טרור שהוא לא צבא המערכת הרבה יותר מורכבת. מי שמתמודד עם האתגר בסופו של דבר הוא המפקד והלוחמים בשטח. האויב שלנו לומד ומשתפר, מפיק לקחים. לכן בעופרת יצוקה יכולנו לראות אותם ולקיים את האבחנה ולהקפיד גם על המידתיות".

בהמשך התייחס עפרוני לעניין החקירות נגד בכירי צה"ל, "היכולת שלנו להעמיד לדין בכירים בצבא קיימת וניתן לפתוח בחקירות נגדם. מח"ט גבעתי (עופר וינטר) הוא לא היחידי שנחקר תחת אזהרה, חקירה מסוג זה במידה רבה נועדה להזהיר אותו- דע, תתכונן, תתייעץ ותזכור שמה שאתה אומר יכול לשמש נגדך. יש עשרות כאלה שנחקרו ככה, בכירים יותר ממח"טים וזה נסגר בסוף בלי כלום. היכולת של הפצ"ר לקבל החלטות קיימת, לפצ"ר יש יכולת לפתוח בחקירה נגד אלוף ונגד רמטכ"ל ולשמחתי לא הגענו לשם אבל יש לנו את האפשרות."

"הסיכול הממוקד כשיצאנו לדרך לא היה מקובל בעולם וזה הגיע לבג"צ והיום זה הפך להיות שיטת לחימה מקובלת בכל העולם. גם הקש בגג, אלו פרקטיקות שיסייעו לנו לפתח את אותם עקרונות על פי המלחמה החדשה".

בהמשך התייחס גם למבצע צוק איתן ואמר, "בצוק איתן הדברים נעשו הרבה יותר מורכבים כי האויב הטמיע את כל פעילויותיו בתוך האוכלוסייה והשתמש בה כמגן וכחרב. הוא יודע שאם צה"ל יתקוף, ייפגעו אנשים ותקום זעקה גדולה במישור הלגיטימציה שתשפיע על חופש הפעילות המקצועית שלנו- זו זירת נוספת שנלוות לזירת הקרב שלנו לצד זירת התקשורת.

הם משיגים דבר נוסף - אם אנו פוגעים באזרחים זה משפיע גם על הפעילות המבצעית שלנו כי חיילנו מחויבים גם לדין וגם לקוד הערכי שלנו. אנחנו תמיד נטפל, נפנה, נעזור. מצד שלישי- אם צה"ל יירתע ולא יתקוף- הוא גם מרוויח".

"בצוק איתן נהרגו מעל 2,000 איש בעזה שלא יכולנו לזהות אותם. מבחינת המשפט הבינלאומי זה נחשב ל- 2,000 אבדות של אזרחים גם אם בפועל אלו היו מחבלים וחמאס מנצלים זאת היטב. כשאני שירתתי במלחמת לבנון השנייה לא שמעתי על הפרקליטות הצבאית. אספנו מודיעין והכנו מטרות וכל העקרונות הללו יושמו על ידינו רק כי יש לנו מצפון ערכי ואנו מקיימים את הדיו קודם כל כי אנחנו צבא שמקיים את החוק ויש לו ערכים גם במלחמה".