השטח המגודר סביב הלול
השטח המגודר סביב הלולצילום: דוברות משרד החקלאות

תרנגולות נגועות בשפעת העופות אותרו בשבת האחרונה במושב אביאל סמוך לחדרה. מדובר בלול מבודד המאכלס כ-100,000 אלף עופות הודו.

מאז הגילוי החלו צוותי משרד החקלאות בהליך הטיפול הנדרש המותאם לנהלי ההתמודדות עם שפעת העופות. להערכת אנשי המשרד, נוכח גודל הלול תידרש עבודה ממושכת בשטח.

יחידת הפיצו"ח של המשרד נמצאת בשטח ומבצעת סגר בכדי למנוע את התפשטות המחלה. בנוסף חולקו צווי הסגר ברדיו 10 ק"מ סביב מוקד החווה. עד כה הנסיבות שהובילו להידבקות העופות בנגיף הקטלני אינן ברורות. אם יהיה צורך, אנשי משרד החקלאות יחליטו להשמיד עופות גם בלולים סמוכים על מנת לעצור את התפשטות הנגיף.

בפורטל לחקלאות טבע וסביבה מציינים ומזכירים כי "המקרה האחרון של התפרצות מחלת שפעת העופות בישראל התגלה במהלך חודש מרץ 2012, ולפני כן בשנים 2011, 2010 ו-2008. המחלה פרצה לראשונה בישראל בשנת 2006. בכל הפעמים טופלו מוקדי ההתפרצות ביעילות ובמהירות, גם בקנה מידה בינלאומיים, עד למיגורם. יש לציין, עד היום לא אירעה בארץ הידבקות של בני אדם במחלה. הדבקה מחייבת מגע הדוק ורצוף עם העופות החולים, ואי נקיטת אמצעי זהירות במגע ישיר עם העופות או הפגרים".

שפעת העופות ידועה כנגיף של עופות החל משנת 1901. בשנת 1955 זוהה זן ספציפי של נגיף השפעת כגורם למה שנקרא באותם ימים קדחת העופות. מאז נמצא שנגיפי שפעת העופות יכולים לגרום לתחלואה ותמותה בדרגות שונות.

נגיפי השפעת מסווגים לשלוש קבוצות עיקריות: A, B, C. בכל קבוצה זנים שונים. סיווג נוסף של נגיפי שפעת העופות הוא בהתאם לרמת האלימות שלהם כלפי עופות. ישנם נגיפים בעלי רמת אלימות נמוכה וגבוהה. רק מחלה הנגרמת על ידי נגיפים אלימים נחשבת ל"מחלה רשומה" הגוררת נקיטת צעדים שלטוניים. נכון להיום רק הזנים H5 ו-H7 ידועים כזנים היכולים לגרום לרמת אלימות גבוהה.