המבקר שפירא
המבקר שפיראיוני קמפינסקי

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף חיים שפירא, מבהיר היום (שלישי), כי במשרדו מתנהלת מזה זמן ביקורת בנוגע לתהליכי קבלת החלטות בדרג הצבאי והמדיני במהלך מבצע "צוק איתן", בין היתר, בראי הדין הבין-לאומי.

בהודעת משרד המבקר צוין, כי עקרונות הדין הבינ"ל קובעים כי כאשר מדינה מפעילה את סמכותה לחקור באופן אובייקטיבי וראוי טענות על הפרות של דיני המלחמה על פי המשפט הבינלאומי, אזי מתייתרת הבדיקה והחקירה על ידי גורמים בינלאומיים חיצוניים (דוגמת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג).

בעקבות החלטת המבקר מחודש אוגוסט האחרון החלה להתבצע ביקורת בנוגע לתהליכי קבלת החלטות בדרג הצבאי והמדיני במהלך מבצע "צוק איתן", בין היתר, בראי הדין הבין-לאומי.

כמו כן נבחנים מנגנוני הבדיקה והחקירה של צה"ל והממשלה בכלל זה, פסיקות בית המשפט העליון, מסקנות דוחות קודמים, ומסקנות וועדות ציבוריות, כולל "ועדת טירקל" אשר בחנה בעבר את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינ"ל, וקבעה קווים מנחים לעבודת מנגנונים אלו.

במסגרת הביקורת בתחום זה מבקר המדינה ייעזר בשלושה יועצים מומחים מיוחדים:

פרופ' מייקל ניוטון, מומחה בעל שם עולמי למשפט בין-לאומי הומניטארי מאוניברסיטת ונדרבילט בארה"ב, אשר משמש כדרך קבע כיועץ מיוחד למשפט בינלאומי לארגונים ומדינות שונות, ובין היתר הוא היה יועץ לבית הדין המיוחד אשר שפט את סדאם חוסיין, וכן הוא העורך הראשי של Terrorism International Case Law Reporter של אוניברסיטת אוקספורד. בעבר הוא היה נציג של ממשלת ארה"ב בדיונים על ניסוח הגדרת "פשעי מלחמה" על פי חוקת בית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג ונציג של ממשלת ארה"ב לבית הדין המיוחד של האו"ם בסיירה-ליאון.

פרופ' משה הלברטל, מומחה בעל שם עולמי בתחומי המוסר והאתיקה וממנסחי ה"קוד האתי" של צה"ל. כיום הוא משמש, בין היתר, כפרופסור בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ניו-יורק.

פרופ' מיגל דויטש שהיה חבר ב"וועדת טירקל" שבחנה את מנגנוני הבדיקה והחקירה בישראל של תלונות וטענות בדבר הפרות של דיני הלחימה על פי המשפט הבינ"ל.