לוחמי המליציה החות'ית - שיעית בתימן
לוחמי המליציה החות'ית - שיעית בתימןצילום: רויטרס

המליציה החות'ית - שיעית הנתמכת ע"י איראן צרה על ארמון הנשיאות בסנעא, בירת תימן, וירתה לעברו אש תותחים.

המצור משמש כאמצעי לחץ על הנשיא, עבד רבו מנסור האדי, לקבל את תנאי המיעוט החות'י להגדלת הייצוג שלו בפרלמנט, לשנות את טיוטת החוקה המגובשת בימים אלה ולהסכים להרחבת השליטה של החות'ים במחוזות נוספים בתימן, ובכללם מחוזות הנפט במזרח ובדרום המדינה ועל באב אל-מנדב.

חילופי האש בסנעא בין המליציה החות'ית, המסתייעת באנשי משמר הנשיאות הנאמנים לנשיא המודח עלי עבדאללה סאלח, לבין כוחות הצבא הנאמנים לנשיא, גבו אמש מחיר דמים של 9 הרוגים ו-67 פצועים.

לוחמי המליציה החות'ית ירו גם לעבר שיירת המכוניות בה נסע ראש הממשלה, ח'אלד בחאח, לעבר משרדיו הממוקמים בארמון הנשיאות.

בדיווחים מסנעא, נמסר כי החות'ים והנשיא הגיעו להסכם הפסקת אש, במסגרתו הסכים הנשיא לשנות את החוקה. הסכם הפסקת האש אינו נתפס כמשנה מהותית את תמונת המצב בתימן, אשר מתדרדר במהירות למלחמת אזרחים עקובה מדם.

העיתון אל-שרק אל-אווסט מדווח, כי השבטים בדרום ובמזרח תימן המתנגדים לחות'ים גייסו 13 אלף לוחמים הנכונים למלחמה אם ינסו החות'ים לממש את כוונתם להשתלט בכוח הנשק על מחוז מארב העשיר בנפט. כמו כן, נעשתה פנייה ללוחמים של ארגון אל-קאעידה שלהם בסיסים בתימן על מנת שיסייעו במערכה.

בתגובה לפעולת החות'ים בסנעא כפו השבטים על חברות הנפט לחדול מהפקת נפט וגז במחוזות שבווה וחצרמוות, ובכוונתם לעצור את אספקת הנפט לסנעא.

לטענתם, קצינים איראנים שוהים בתימן ומסייעים לחות'ים במערכה להשתלטות על תימן,ובגיבוש אסטרטגיה החותרת להשתלט על מחוזות מארב, באב אל-מנדב ותעיז לאחר שכבר השתלטו על שני נמלים בים האדום, חודיידה ומירי.

איראן חותרת באמצעות המליציה החות'ית להשתלט על תימן, ובדומה לחיזבאללה להשיג שליטה במיצרי באב אל-מנדב החולשים על מעבר הסחר של אירופה וישראל דרך הים האדום לאסיה. בסוף חודש דצמבר ערך הצבא האיראני תרגיל רחב היקף, במסגרתו שטו ספינות חיל הים סמוך לחופי תימן במסר ברור בדבר אזור האינטרסים האיראניים באזור.