ביקורת ספר
ביקורת ספרקובי פינקלר

טוב לו ושמח והמלך הרותח,

צבי אייל,

ידיעות ספרים

צבי אייל מוכר לרובנו מסדרת הספרים הקטנים והמוצלחים 'מי שטעם יין הונגרי', 'כששומעים סיפור זה אחרת' ו'אוהב ימים', בשל יכולותיו המופלאות להוריד רעיונות יהודיים-חסידיים אל עולם העשייה, בצורה שכל אחד יוכל להחכים מהם ולשים אותם אל לבו.

מסתבר שההצלחה הגדולה של ספרו השני 'כששומעים סיפור זה אחרת', שדלה תובנות עומק מסיפורים קצרים של רבי נחמן מברסלב, הובילה אותו להוציא ספר שיוקדש לאחד הסיפורים הארוכים יותר והמחכימים יותר. כידוע, המסרים שעולים מסיפורים חודרים לתודעה שלנו דרך הדלת האחורית, כשהם משאירים מאחור את הרתיעה, הפחדים והמגננות.

'טוב לו ושמח והמלך הרותח' מבוסס על 'מעשה מביטחון' של רבי נחמן מברסלב. מסופר בו על המלך העצוב והעצבני (שזוכה כאן לכינוי 'מלך עצבוניה') שלא היה יכול לסבול את העובדה שלמרבה הפלא יש איש שמח בממלכתו, אשר למרות שהוא חי מהיד לפה, תמיד חסר כל דאגה. המלך עושה כמיטב יכולתו לשבש את שמחת החיים של האיש עם גזרות שונות ומשונות שאמורות להקשות על פרנסתו, אך ללא הצלחה. הסוף כמובן מפתיע והופך לצחוק אחד גדול.

לכאורה מדובר בסיפור לילדים חביב, מעוטר באיורים משעשעים של הצייר המוכשר אלחנן בן אורי. אך מעבר לעובדה שבסיפוריו של רבי נחמן טמונים רעיונות גדולים ועמוקים, השפה העשירה והשנונה שבה בחר אייל לשכתב את הסיפור, הפרטים הקטנים והמצחיקים שהוסיף מצקלונו, כמו גם המסרים החשובים המחזקים את ערכי השמחה, ההסתפקות במועט והחיים בפשטות - שמהם יכולים כולנו ללמוד, הופכים את הספר למתאים לכל גיל.