חמימות משפחתית
חמימות משפחתיתצילום: טוב רואי

מעל אפיקו העמוק והמתפתל של ואדי קלט, ואל מול ההרים המצהיבים של מדבר יהודה, ניצב ביתם של אריה ואליאורה אלדדהבית נבנה בשנת 1986 והאדריכלות שבו התייחסה בעיקר לכיווני הרוח ולא לנוף עצמומן הוואדי עולות רוחות חזקות והתכנון התמקד בעיקר בהתחמקות מהן. לאחרונה שופץ הבית והתחבר מחדש עם הוואדי והנוף שתמיד היו חלק בלתי נפרד ממנו אך כמעט בלתי נראה.

מרפסת אל הנוף
מרפסת אל הנוףטוב רואי

במסגרת השיפוץ נמתחו החלונות כמעט עד הרצפה, ובחלק שנבנה כתוספת לפינת האוכל נפתחו שני פתחים גדולים שמחזירים את כבודו והדרו של הוואדי אל הביתהפתחים התחדשו בתריסי מתכת חדשים ומעודנים יותר מהקודמים ויוצאים אל מרפסת תלויה.השולחן במרפסת הוא בעצם שולחן ביליארד שעליו נבנתה מסגרת דיקט צבוע מעשה ידי אריה, כדי שיוכל לשמש למשחק ולאכילה לחילופין.

על השיפוץ ניצחה בִּתם של בני הזוג, האדריכלית אביגיל אדוריאן, תוך שמירה על ארציותו הכובשת של הביתהחלל המרכזי רוצף בפלחי אבן טבעית. בין הרהיטים ניתן להבחין בכל פינה בעבודות עץ מושקעות ויפות מעשה ידיו של אריה. כך בין היתר בנה את שולחן הסלון הנמוך ואת סוס הנדנדה הענקי אשר משעשע את הנכדים בסלון.

סלון
סלוןטוב רואי

מן הסלון יוצאת דלת אל חדר העבודה, שרק לאחר עיצובו גילו בני המשפחה את דמיונו הרב לחדר העבודה של סב המשפחה, פרופסור ישראל אלדד המנוח. אביגיל מתרצת זאת בגעגועים העזים לסב האהוב. במבט למעלה ניתן להבחין בנול גדול ועתיק שניצב בכניסה לחדרם של בני הזוג ושימש את אליאורה לאריגה, בין יתר עיסוקיה האמנותיים.
פינת האוכל קושטה בתמונות אבות המשפחה שעמם נמנה מצד אליאורה גם יהושע שטמפפר - מראשי הציונות וממקימי המושבה פתח תקווה.

המטבח חודש ומשטח העבודה שלו עשוי משילוב בין חיפוי אריחי בטון מצוירים ואבן קיסר. גוף התאורה הסטנדרטי שבמטבח הוחלף ובמקומו הותקנה נפה גסה, שנראית כאילו נועדה לשם כך ומשתלבת בנוף עמוס כלי המטבח התלויים מעל החלון.
על מנת ליצור חיבור טוב יותר בין החללים, נפרץ במטבח אשנב הפונה אל מדרגות הכניסה לבית ואל הסלון ונותן הצצה נחמדה למטבחבקומה התחתונה נמצאים חדרי הילדים שבגרו בינתיים ועכשיו משמשים לאירוח. כל החדרים יוצאים מתוך פינת משפחה חמה וביתית שרוצפה בשטיח רך מקיר לקיר ורוהטה ברהיטים נוחים ומזמינים

פינת אוכל
פינת אוכלטוב רואי


בזמן שכל חמשת ילדי המשפחה עדיין גרו בבית, מספרת אליאורה הורגשה בעיה נפוצה שמשפחות רבות מתמודדות עמה - לחץ בהתארגנות בבקרים כאשר כל הילדים צריכים להתארגן באותה השעה. על כן עוצב חדר האמבטיה בחלוקה יצירתית ומעניינת: מיד עם הכניסה לחדר מתגלים שני כיורי רחצה, ורק בירכתי החדר ניצבות שתי דלתות תכולות שמובילות כל אחת אל חדר רחצה קטן המכיל שירותים ומקלחת או שירותים ואמבטיה. כך נוצל החלל בצורה מקסימלית לנוחיות כולם ולשימוש מקביל.

פורסם לראשונה בפנימה לרכישת מנוי לחצי כאן