לא יכולים לקבל. ידלין
לא יכולים לקבל. ידליןפלאש 90

עמוס ידלין, מועמד העבודה  סבור כי הפתרון לסכסוך הוא הקמתה של מדינה פלסטינית לצד ישראל תוך נסיגה מישובים ישראלים ברחבי יהודה ושומרון.

"אין לי בעיה שהמדינה תציע מענקים כספיים למתיישבים ביהודה ושומרון שירצו לחזור לתחומי ישראל", הוא אומר לעיתון ידיעות אחרונות. "זה מה שנעשה עם תושבי סיני וגם עם חלק מתושבי גוש קטיף. היו שם אנשים שהתפנו מרצון. זה בוודאי יתפוס גם לגבי יהודה ושומרון אם נגיע להסדר".

"כדי לצייר קווים מדויקים אני חייב להיות חלק מהממשלה. הממשלה תגבש קווים בני הגנה ותנהל עליהם משא ומתן. צריך לקבוע קו גבול מוכר, בטוח, שאפשר להגן עליו ושיוכר על ידי העולם. ניתן לייצר קו גבול כזה. חלקה הגדול של ההתיישבות תישאר בתחומי ישראל, בגושי התיישבות. לחלק האחר יוצעו פתרונות כספיים".

אפשר להגיע להסדר עם הפלסטינים? "חייבים לנסות. הם השכנים שלנו. אם אנחנו לא רוצים לשלוט בהם בלי לתת להם זכויות אזרחיות, צריך להיפרד. הפלסטינים, לצערי, מחזיקים בעמדות מאוד בעייתיות, שאינן מאפשרות להגיע להסדר. זה יכול להשתנות ומתפקידנו לחפש כל הזמן את האפשרות להגיע ליעד הזה. לכן, גם כשהם לא מוכנים להגיע לשולחן המשא ומתן צריך לאתגר אותם. אם לא יסכימו, יהיה ברור לכולם על מי מוטלת האשמה, ומעמדה של ישראל ישתפר בעולם".

ואם הפלסטינים יתמידו בסירובם? "אז נתחיל משא ומתן אזורי. יש אינטרסים חופפים לנו ולעוד מדינות ערביות שהגרעין האיראני מאיים עליהן ועלינו באותה מידה. ואם זה לא ילך בהסדר כולל אפשר לחזור להסדרי ביניים. בכל מקרה, שום הסדר שלום לא יתקבל בלי הסדרי ביטחון מוקפדים שימנעו פיגועים כמו שהיו אחרי הסכמי אוסלו. לשם כך אני רוצה להיות בתפקיד ולהשפיע".

מתי בפעם האחרונה היית בשטחים? "לפני חודשיים, בשילה וברוואבי. אני מחובר בכל נימי נפשי לכל נקודה שבה היו אבותינו לפני אלפי שנים, אבל מכיוון שיש פה שני עמים, חייבים לסמן קו גבול כדי להגיע ליעד האסטרטגי – מדינה יהודית דמוקרטית בטוחה וצודקת. רק הסדר יחזיר אותנו לעצמנו".

לצד העמדות האלה, מצוינת בכתבה העובדה כי ידלין חבר מועצת המנהלים של עמותת אלע"ד שעוסק בחפירות בעיר דוד ונחשבת לימנית, "עיר דוד היא בקונצנזוס הישראלי. ירושלים אוחדה תחת ממשלת העבודה. במהלך החפירות בעיר דוד הועלו ממצאים המאשרים את מלכות דוד ועוזרים לסתור את הטענות הפלסטיניות על אי־הלגיטימיות של נוכחותנו כאן".

"ירושלים היא עיר הבירה של ישראל ותישאר כזו. היכן בדיוק יעבור הגבול, על זה נדון במשא ומתן".