מחליף ידיים. המתחם המדובר
מחליף ידיים. המתחם המדוברצילום: אריה קינג

אריה קינג, חבר מועצת העיר ויו"ר הקרן לאדמות ישראל, מנסה בחודשים האחרונים להציל את המתחם היהודי האחרון בשער שכם, שמוצע למכירה על ידי יהודי מצרפת.

לדבריו מדובר בנכס עתיק וחשוב מאוד, "המתחם נרכש על ידי יהודים בשנות העשרים של המאה הקודמת, וגרו שם כמה משפחות יהודיות גרוזיניות, היה שם בית כנסת ובשנת 1927 נרצחו שם שבעה יהודים כשניסו להגן על עצמם מהפורעים הערבים. לצערי הרב היום נכדיהם של אותם יהודים, שקיבלו את הנכס בירושה, מכרו כבר עשרה אחוז מהמתחם לערבים, למרות שאותו יהודי מצרפת קיבל הצעה דומה מקונה יהודי שהבאנו".

קינג מציין כי בימים אלה מוצעים 50 אחוזים מהמתחם למכירה, אך לדאבונו עד כה הוא הצליח להשיג רק מחצית מהסכום, "מדובר בכמעט דונם אדמה, בתוכו יש חנויות, דירות ובית כנסת מלפני מאה שנה. הקרן לאדמות ישראל התגייסה כדי למצוא קונים.

עד כה הצלחנו למצוא ארבע רוכשים מכל העולם לחצי מהנכס, אך כתוצאה מבעיה משפטית אחד מהקונים היהודים החליט לסגת, כרגע יש לנו חצי מהסכום שזה שלושה מליון, חסרים עדיין שלושה מליון שיצילו את הנכס מנפילה לידיים זרות. יש יהודים תאבי בצע שההיסטוריה והבית כנסת לא מעניינים אותם, חשוב להם רק כסף".

"נכשלנו בהשגת כל הסכום, זה אמנם נכס לא פשוט מהצד המשפטי, אבל הוא במקום אסטרטגי וחשוב, הנכס נמצא ברחוב הנביאים בצד שמתחיל בשער שכם, שישים מטרים מתחנת הרכבת הקלה. אני קורא לכל מי שרוצה לסייע שייצור איתנו קשר בהקדם עם הקרן לאדמות ישראל".