מצעד החיים באושוויץ
מצעד החיים באושוויץיוסי זליגר

משלחת של 37 ניצולים מאושוויץ-בירקנאו תצא השבוע לפולין כדי להשתתף בטקס הבינלאומי לציון 70 שנה לשחרור מחנה ההשמדה שיתקיים ב-27 בינואר 2015, יום השואה הבינלאומי. כל ניצול יגיע לטקס בליווי בן משפחה.

המשלחת מאורגנת על ידי הקונגרס היהודי העולמי בשיתוף עם מרכז הארגונים של ניצולי השואה.

אל הניצולים, בני 73 עד 96, יצטרף מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי רוברט זינגר, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה קולט אביטל, השר סילבן שלום ו-10 קציני צה"ל. בשל גילם ומצבם הבריאותי של הניצולים, יצורפו למסע גם 12 רופאים, פסיכולוגים ואחיות אשר יתלוו אל הניצולים לאורך המסע הטעון והמרגש.

"זוהי זכות גדולה עבור הקונגרס היהודי העולמי ללוות קבוצה כה גדולה של ניצולי שואה במסעם ההיסטורי לאושוויץ", אמר רוברט זינגר. "זהו כנראה אירוע הזיכרון המשמעותי האחרון בו יקחו חלק אלה שחוו את השואה על בשרם, ועלינו להבטיח כי מהטקס הזה קולם של הניצולים ימשיך להדהד גם בדורות הבאים".

למעלה מ-100 ניצולים ממחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו מ-19 מדינות ברחבי העולם צפויים לקחת חלק במשלחת של הקונגרס היהודי העולמי לטקס הרשמי אשר מאורגן ע"י מוזיאון אושוויץ-בירקנאו בשיתוף עם הקונגרס היהודי העולמי  וקרן השואה(USC).

קולט אביטל, יו"ר מרכז הארגונים של ניצולי השואה, אמרה: "אנו נרגשים לקחת חלק באירוע כה משמעותי. המשלחת שיוצאת לפולין כוללת ניצולים שלחלקם זוהי הפעם הראשונה שהם חוזרים למקום בו חוו את הזוועות. אין ספק שלא יהיה זה פשוט עבורם אך עצם העובדה שנעמוד שם יחד, עם עוד עשרות ניצולים מרחבי העולם אשר שרדו את התופת, מעידה על הכח והגבורה של העם היהודי. השנה יזכור כל אחד ואחת מהם את רגעי השחרור, כאשר איש מהם לא חשב שעוד ישרוד.

רונלד לאודר, אחד מהדוברים המרכזיים בטקס הרשמי במחנה ההשמדה, יצטרף אל משלחת הניצולים בפולין. בעשרים השנים האחרונות מעורב לאודר בשיפוץ ובשימור מחנה אושוויץ-בירקנאו בו נרצחו למעלה מ-1.1 מיליון אנשים, רובם יהודים, בפחות מ-5 שנים. הוא סייע בגיוס 40 מיליון דולר מ-19 מדינות במרחבי העולם, ובנוסף מימן את הקמתה של מעבדת שימור מיוחדת בתוך מתחם אתר הזיכרון באושוויץ שנועדה לשמר את כל הפריטים הנמצאים במחנה, החל ממסמכים, נעליים ובגדים ועד למבנים.

בטקס הבינלאומי צפויים להשתתף מנהיגי מדינות מרחבי העולם, בכללן פולין, צרפת, גרמניה, אוסטריה, בלגיה, הולנד וקרואטיה. אורחים נוספים שצפוים לקחת חלק בטקס הם הבמאי סטיבן שפילברג, יו"ר מייסד של קרן השואה, איש העסקים הישראלי אמריקאי חיים סבן, ואישים נוספים.