חבירות מפתיעות אפשריות? הרב אמסלם
חבירות מפתיעות אפשריות? הרב אמסלםצילום: יונתן סנדל. פלאש 90

האם הפתעת הבחירות אכן מסתתרת במפלגתו של אלי ישי? על פי דיווחים שונים נראה שגם אם התוצאה שתניב המפלגה בבחירות לא תהיה ההפתעה המשמעותית הרי שיתכן והמפלגה תפתיע באפיק אחר לחלוטין – אפיק הרכב הרשימה.

בדיווחים שונים שהצטברו בימים האחרונים נחשפים מאמצים מצד אנשיו של ראש ישיבת 'כסא רחמים' ופטרונו הרוחני של אלי ישי, הרב מאיר מאזוז, לצרף לרשימת 'יחד' את חבר הכנסת לשעבר הרב חיים אמסלם, יו"ר תנועת 'עם שלם', תלמידו של הרב מאזוז במשך שנים רבות.

באחרונה דיווחנו כאן על החלטתו של הרב אמסלם להתמודד בבחירות הקרובות ומאמציו לחבור לאחת התנועות הקיימות על מנת שלא לסכן אלפי קולות באפשרות ששוב לא יעבור את אחוז החסימה והקולות ירדו לטמיון. במסגרת זו נבדקו אפשרויות חבירה לליכוד, הבית היהודי, הרב אמנון יצחק ואף ש"ס, אולם כעת מתברר שבין האפשרויות שהרב אמסלם בוחן נמצאת גם אפשרות לחבירה הנחשבת לכמעט בלתי אפשרית, חבירה למפלגתו החדשה של אלי ישי.

על פי הדיווחים התקיימו בשבועות האחרונים מספר מפגשים בין מקורבי הרב מאזוז לאנשי הרב אמסלם ואף עם הרב אמסלם עצמו. הרב מאזוז, רבו של הרב אמסלם, אינו רואה מניעה לשילוב כוחות שעד לא מכבר נחשבו ליריבים הבולטים ביותר במחנה החרדי ספרדי.

בימים האחרונים קיימו מספר בכירים ב'כסא רחמים' פגישות עם הרב אמסלם. הפגישות פרטו את הסוגיות הנתונות במחלוקת והדרכים לגשר עליהן. פגישות אלו התמשכו לאורך כמה שעות.

במקביל פועלת קבוצה מהצפון של פעילי 'עם שלם' הרואים ברב מאזוז את מנהיגם הרוחני לקדם את היוזמה במה שנראה כעת כמעט כמהלך בלתי אפשרי.

אחד מבכירי אנשיו של הרב אמסלם מאשר את דבר קיומם של המהלכים אך מטיל ספק גדול בהיתכנותם. לדבריו אמנם לאלי ישי ידועה וברורה הסכנה של אבדן עשרות אלפי קולות במידה ולא יעבור את אחוז החסימה אך משבר האמון שבינו לבין הרב אמסלם גדול ונראה כמעט בלתי אפשרי לצלוח אותו.

הבכיר מודה כי גם הרב אמסלם עדיין חש עמוקות את המשקעים בינו לבין אלי ישי מאז הימים בהם מידר אותו ישי מקרבת הרב עובדיה יוסף זצ"ל, הרחקתו מביתו תוך תיאור התנהלותו כמעוותת את תפיסתו של הרב יוסף, מהלכים שכזכור הובילו בסופו של יום להדחתו של הרב אמסלם מחברות בתנועת ש"ס תוך ביטויים קשים שרב עובדיה יוסף הטיח בו. "הרב אמסלם ראה ברב עובדיה יוסף אביו הרוחני במלוא מובן המילה וקשה לו לשכוח את האופן שבו הוא הורחק מביתו של הרב ומתנועתו של הרב", אומר הבכיר אך מוסיף ומעיר כי גם לרב אמסלם וגם לאלי ישי ברור החשש מהאבדן קולות ועובדה זו בצירוף רחשי הכבוד ששני האישים חשים כלפי הרב מאזוז יכולים לגרום לתפנית. "קשה לי להאמין שזה יקרה, אבל בפוליטיקה תפניות יכולות להתרחש בתוך שעתיים".

הבכיר מוסיף ומעלה אפשרות לפיה בעקבות החשש מכך שהתנועות לא תעבורנה את אחוז החסימה יורה הרב מאזוז "ואולי כמעט יכפה זאת" לרב אמסלם ולאלי ישי לצאת לדרך משותפת תוך השארת משקעי העבר מאחור.

לכל זאת ניתן להוסיף את סוגיית המצע שמציגות כיום שתי התנועות. 'עם שלם' מעודדת השתלבות של המגזר החרדי בחברה הישראלית, בכלכלה, בצבא וכיוצא באלה ותנועתו של אלי ישי 'יחד' מציגה כיום קו פייסני בין המגזר החרדי לשאר רבדי החברה הישראלית תוך ראיית השירות הצבאי כערך לאומי לצד הערך הלאומי של לימוד התורה. דברים ברוח זו אמר לא פעם גם הרב אמסלם. נראה כי כל שנותר הוא לבחון אם המשקעים האישיים ניתנים לגישור.

נזכיר כאן את הדיווחים על מגעים נמשכים בין תנועתו של אלי ישי למפלגת 'עוצמה יהודית' של ד"ר מיכאל בן ארי. על פי דיווחים שונים החשש הגדול של ישי מחבירה לבן ארי הוא מתדמית קיצונית של המפלגה, עובדה שתותיר אותה מחוץ לקואליציה. במקרה זה, כזכור, נבחנת האפשרות לחבירה לצורכי בחירות בלבד כאשר מיד לאחר מכן תוכלנה שתי המפלגות לקדם את מהלכיה הפרלמנטאריים בנפרד, ישי בקואליציה, אם נתניהו יהיה זה שיקים אותה, ובן ארי באופוזיציה ואולם חבירה של הרב אמסלם לישי איינה מעלה חשש שכזה, בעיקר לנוכח הקשרים שהתקיימו בעבר בין הרב אמסלם לבכירי הליכוד.