במימון האיחוד האירופי התקיים היום (שני) באוניברסיטת בן-גוריון כנס מיחד לחיזוק מעמדה של השפה הערבית בישראל.

הכנס, תחת הכותרת 'רוחות של שינוי במזרח התיכון - התהפוכות האזוריות וקריאתן בחברה הישראלית והפלסטינית' מהווה חלק ממיזם משותף של מכון ון ליר בירושלים, מרכז דיראסאת ועמותת סיכוי לקידום השפה הערבית במרחב האקדמי הישראלי.

הכנס המדובר עוסק בשינויים שהתחוללו ועודם מתחוללים במזרח התיכון בשנים האחרונות, ובדרך שבה סוכני תרבות תיווכו אירועים מרכזיים שהתרחשו בו ויתקיים בשפה הערבית.

בין המשתתפים בכנס ניתן למצוא את פרופ' יורם מיטל, יו"ר מרכז חיים הרצוג, השגריר לארס פאבורג-אנדרסן, ראש משלחת האיחוד האירופי בישראל,  הסופר והמחזאי סלמאן נאטור, אוהד חמו – חדשות ערוץ 2, קאסם ח'טיב מערוץ אל-ערב, ד"ר און ברק מאוניברסיטת ת"א, ד"ר סראב אבו-רביעה-קווידר מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, ד"ר יוסי ח'יזראן מהאוניברסיטה הפתוחה ועוד.

פרופ' יורם מיטל מספר כי "חשיבות הכנס היא בכך שהוא מצטרף למאבק על מעמדה של השפה הערבית שבעצם מהווה מאבק על החברה והזהות הישראלית. ההידרדרות בנוכחותה של השפה הערבית בישראל מהווה סימפטום להסתגרותה של ישראל המדירה יותר ויותר קבוצות גדולות מהחברה, דוגמת המיעוט הערבי המונה כ-20% מהאוכלוסייה, ועלינו להיאבק בכך".

מארגני הכנס, אנשי מכון ון ליר בירושלים,  מרכז דיראסאת – מרכז ערבי למשפט ומדיניות, ועמותת סיכוי – העמותה לקידום שוויון אזרחי, מספרים כי חברו לקיומו של הכנס "כדי לקדם את השפה הערבית" ובחרו במרחב האקדמי בישראל כמרחב ציבורי המשותף ליהודים ולערבים.

יצוין כי האירוע באוניברסיטת בן גוריון הוא ראשון בשורת אירועים שיתקיימו באקדמיה הישראלית. האירועים הבאים יתקיימו באוניברסיטת תל-אביב, אוניברסיטת חיפה והאוניברסיטה העברית.

המארגנים רואים כיעד את קידומה של תוכנית לנראות שוויונית יותר בין השפה הערבית לשפה העברית בקמפוס, באמצעות ציון החגים והמועדים של אזרחי ישראל המוסלמים והנוצרים על לוח השנה האקדמי, קידום אתר אינטרנט שבו העברית והערבית מקבלות יחס שווה, ועוד. 

ד"ר יוסף ג'בארין, מנכ"ל מרכז דיראסאת ‏השותף לארגון הכנס, מסר כי "השפה הערבית היא שפה רשמית בישראל והיא שפת האם של אלפי סטודנטים ערבים במוסדות ההשכלה הגבוהה. ראוי שמוסדות אלה יכירו במעמדה של שפה זו גם כשפת מחקר וגם כביטוי תרבותי של זהותם הקולקטיבית של הסטודנטים הערבים. הדבר צריך להתבטא בנוכחות משמעותית של השפה הערבית בשילוט בקמפוס, בהכרה בחגים של העדות הערביות,  ובייצוג של מרצים ואנשי מנהלה ערבים. המצב כיום לצערי רחוק מחזון זה, ולכן צריך לפעול לשינויו״.

‏ד"ר יוני מנדל, ממובילי המיזם במכון ון ליר בירושלים, אומר כי "זה משמח לקדם כנס על המזרח התיכון שעושה שימוש בשפה הערבית, שהיא גם הלינגואה-פרנקה של האזור וגם שפה רשמית בארץ. מכאן שמלבד החשיבות האקדמית של הכנסת יש בו גם בכדי לקדם חברה דמוקרטית, סובלנית ופלורליסטית יותר המכבדת את השפה ואת התרבות הערבית וחותרת לקדם שוויון בין יהודים לערבים".