מופע של שירים הקשורים קשר פנימי לשואה
מופע של שירים הקשורים קשר פנימי לשואהפלאש 90

 התערוכה "רפואה קטלנית: בריאת הגזע העליון", מגיעה לראשונה לישראל ממוזיאון השואה בוושינגטון. התערוכה, בתרגום עברי, נפתחה היום (שלישי) במוזיאון בית לוחמי הגטאות.

מועד פתיחת התערוכה, יום השואה הבינלאומי והיום בו מלאו שבעים שנה לשחרור מחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו בידי "הצבא האדום" לא נבחר במקרה.

אחד מסמליו הידועים לשמצה של המחנה הייתה דווקא דמותו של רופא, ד"ר יוזף מנגלה, שהיה אחראי לניסויים הרפואיים שנערכו בתאומים ובנשים הרות, ולניהול הסלקציות לחיים ולמוות.

מה לרופא שייעד עצמו להצלת בני אדם ולעיסוק בהשמדה? עם שאלה זו מבקשת להתמודד תערוכה זו, השופכת אור על אחד מהפרקים האפלים בתולדות האנושות: תכנית הנאצים ל"השבחת הגזע", בה לקחו חלק רופאים ומדענים בכירים. בתערוכה מוצגים שלבי התכנית, מראשית הדרך, בהשראת "מוצא המינים" של דרווין, ועד ליישום השיטתי בתאי הגזים במחנות ההשמדה. החיבור הקטלני והטרגי בין מדיניות, רפואה ומודרניות עומד במרכז התערוכה.

"השבחת הגזע באה לידי ביטוי באירופה ובארה"ב כבר בתחילת המאה ה-20. פקידי משרד הבריאות האמריקאי בדקו מהגרים במטרה להגן על המקומיים מפני גנים "בלתי ראויים" וקהילות של מדענים ורופאים בדקו דרכים לניתוחי עיקור ומניעת רבייה של בעלי פיגור שכלי או חולים במחלות נפש", מספרים במוזיאון לוחמי התערוכה.

"בגרמניה הנאצית בוצעה המדיניות בנושא השבחת הגזע ויצירת הגזע ה"ארי" העליון בהיקף מזעזע וחסר תקדים, ששיאו היה ב"פתרון הסופי". עוד לפני מלחמת העולם השנייה היו אלפי נכים, פגועי נפש ובעלי מוגבלויות שכליות לקרבנות הראשונים של הרצח הרפואי באמתלות של "המתת חסד" (במסגרת תכנית T4 - אויתנזיה) ו"בריאות הציבור". עם כיבוש פולין ושטחי ברית המועצות נפרצו כל הסכרים, ואותם "הליכים רפואיים" יושמו כלפי מיליוני יהודים, צוענים, הומוסקסואלים וכל מי שנתפס כאיום על "בריאותה" של האומה הגרמנית".

בתערוכה מוצגים פריטים נדירים, כגון "עשרת הדיברות לבחירת בן זוג" – מדריך ביתי שהוציאו הנאצים למען "השבחת" דור ההמשך ושימור האומה הגרמנית; שאלון לאיתור רפי שכל; קבלה בחתימתו של ד"ר יוזף מנגלה מיוני 1944, המאשרת העברת ראש של ילד צועני בן 12 כ"חומר מחקרי"; מסמך סודי של הרייך המורה למיילדות לדווח על לידת תינוקות בעלי מום גופני או שכלי לצורך "המתת חסד";

פתק שכתב אדולף היטלר ונשלח באוקטובר 1939 לראש לשכתו, פיליפ בוהלר, ולרופא המטפל שלו, ד"ר קרל ברנדט, בו אישר את רציחתם של רבבות חולים שתוארו כבני אדם שחייהם אינם "חיים הראויים לחיותם"; עשרות מסמכים סודיים, תמונות, כרזות תעמולה, חפצים, עדויות וידאו ומכשירים רפואיים ששימשו לבדיקה, לניסויים, לעיקור ולהמתה.