ט"ו בשבט חג האילנות
ט"ו בשבט חג האילנותקובי פינקלר

ט"ו בשבט זה החג שלי. מאז שיצאנו לנטיעות בכיתה ג' וגיליתי שהאורנים לא מתאימים לארץ שלנו, ושנטיעה בשבט לא מועילה להרבה מהעצים - החלטתי לבדוק את העניין. גיליתי שיש הרבה עצי פרי וגם עצי נוי שיותר מתאימים לארץ ישראל ולעונת הנטיעות, והתחלתי לנסות לשכנע את החברות.

המורים בבית הספר והמדריכים בסניף, שראו כמה חשוב הנושא בעיניי, מינו אותי לארגן מדי שנה את אירוע הנטיעות. כל שנה אני מתמלאת גאווה לראות את חבריי וחברותיי מתקבצים מול האוטובוסים המחכים, מדברים בהתרגשות ושמחים לקראת היום שאני ארגנתי לכבודם ולכבוד הטבע.

אלון, אחי, נכנס אל החדר בדיוק כשהתלבטתי לאיזה אתר ניסע השנה. שמחתי מאוד כי אלון יוכל לעזור. גם הוא אוהב לטייל, ובשנים שעברו הוא הציע מקומות מעולים לנטיעות. אך כששאלתי אותו, ראיתי שפניו מתקדרים. "אבל אלה, את הרי יודעת שזו שנת שמיטה. לא נוטעים, לא זורעים ולא שותלים".

איך יכולתי לשכוח? כבר חודשיים שאני מטיילת ברחבי הארץ, מבררת ובודקת, וכעת לא ייצא מזה כלום. כשאמא הגיעה הביתה היא מצאה אותי ואת אלון ממררים בבכי. במילים מקוטעים ויבבות ניסינו להסביר, אבל נראה שהיא לא הבינה כי החיוך שלה התרחב.

"איפה נטעתם בשנה שעברה?" שאלה אמא.

"בשנה שעברה נסענו לחממות של גלעד לעזור לו לשקם אותן אחרי שסופת השלג מוטטה את המבנים, שברה את העצים ופגעה בגידולים", עניתי כשהדמעות עוד זולגות מעיניי.

"ולפני שנתיים?" המשיכה אמא לחקור.

"לפני שנתיים משפחת עציון שפונתה מגוש קטיף קנתה חלקת אדמה, ובאנו לסייע להם בנטיעת הפרדסים והמטעים", עניתי והמשכתי: "לפני שלוש שנים נסענו לכרמל, כי אחרי השריפה הגדולה נותרו עוד מקומות לשקם וליער".

הזיכרונות מהשנים שעברו הרגיעו אותי, אך עדיין לא ניחמו לגמרי. כי אם בשנים הקודמות היה כל כך מוצלח, מה יהיה השנה?

לפתע זינק אלון ממקומו. "חשבת פעם לבקר ולראות מה שלום השתילים הרכים שנטעתם בשנים הקודמות?" הוא שאל כשחיוכה של אמא מתרחב מולנו. זכרתי את הטלפון הנרגש ממשפחת עציון אחרי ט"ו בשבט ההוא, את תעודת ההוקרה מהקק"ל על הנטיעות בכרמל, ואת התמונות היפות של השתילים הרכים בחממות של גלעד. אבל באמת לא ידוע לי מה קורה בכל המקומות האלה היום, ומעניין איך החקלאים באזורים השונים מתקיימים בשמיטה.

חיש קל התקשרתי לכל אותם המקומות. משפחת עציון שמחו מאוד. הם סיפרו לי על פינות החמד שפיתחו במטע, ואפילו על אפשרויות לפיקניקים וטיולים בסביבה. גלעד הודיע שבחממות אצלו עובדים מתנדבים לאוצר בית דין והוא ישמח מאוד אם נצטרף לקטיף, ואנשי הקק"ל אמרו שישמחו להדריך אותנו בשבילי היער ולהראות את החלקה שבה השתילים שלנו כבר הפכו לעצים צעירים.

נראה שהשנה טיול ט"ו בשבט עומד להיות היפה והמרגש מזה שנים.