לשכת גיוס חיילים חרדים צה"ל הגיוס
לשכת גיוס חיילים חרדים צה"ל הגיוסצילום: יונתן סינדל, פלאש 90

ראש ישיבת 'פורת יוסף' הרב יהודה עדס הורה היום (ראשון) לתלמידיו לא להתייצב כלל בלשכות הגיוס, אף לא לצו ראשון.

לאחר הסיכומים החדשים מול צה"ל במסגרתם יתאפשר לבחורי הישיבה החרדיים להתייצב ביום נפרד, התקבל הרושם כי משבר הגיוס מול החרדים בכל הנוגע להתייצבות לצו ראשון – בא אל פתרונו. אולם כעת מסתבר שפני הדברים שונים.

בסביבתו של הרב עדס סיפרו כי הגיעו אליו עדויות על 'פריצות' בלשכות הגיוס והתנהלות שאינה הולמת אורח חיים חרדי אל מול בחורי ישיבתו שנשלחו על ידו להתייצב לצו ראשון. על כן, אמרו בסביבתו, הרב חזר לאסור על תלמידיו להתייצב.

לפני כשבועיים פרסם הערוץ השני כי בשל ההיתכנות לחרם חרדי על התייצבות בבקו"ם לצו ראשון, מתכנן צה"ל להחיל כבר בשבועות הקרובים התייצבות נפרדת לבחורי הישיבה בה תצומצם למינימום נוכחות של פקידות.

לפני כשלושה וחצי חודשים פורסם ביומונים החרדיים 'קול קורא' של מועצת גדולי התורה החסידית שהכיל נוסח שאינו חד משמעי באשר לסוגיית ההתייצבות לצו ראשון וקרא "שלא לשתף פעולה עם תוכניות הצבא", כלשון המודעה.

בכיר ביהדות התורה אמר בשעתו בשיחה עם ערוץ 7 כי בסיעה ממתינים לעמדת הרב שטיינמן. "המועצה החסידית לא מעוניינת לבוא לצבא עם עמדה שאינה אחידה", הוא אמר. "בסופו של יום, אי אפשר לזלזל בעמדת הרב שטיינמן הסבור כי להמשיך ולשמר את המצב הקיים". הגורם העריך אז כי ה'מועצת' תקבל החלטה כי המצב הנוכחי יישאר על כנו וכי יותר לבחורי הישיבות להתייצב לצו ראשון.

ברקע הדברים עמד המכתב ששוגר באותם ימים ממשרד הביטחון לחברי הכנסת החרדיים, שעה קלה לפני כינוס המועצה החסידית, ובו הובהר כי יתאפשר לבחורי הישיבות להתייצב בימים מסוימים ובשעות מסוימות כבקשת ההנהגה החרדית.