ניסים זאב
ניסים זאבצילום: מרים אלסטר, פלאש 90

דובר תנועת ש"ס בעבר, היועץ האסטרטגי רועי לחמנוביץ' מנתח ביומן ערוץ 7 את האפשרויות הניצבות בימים אלה בפני חבר הכנסת ניסים זאב לאחר הדחתו מרשימת מועמדי המפלגה לכנסת הבאה.

את דבריו פותח לחמנוביץ בדברי שבח אישיים לחבר הכנסת זאב ומספר כי "תמיד כשהגעתי לחדרו ראיתי אדם חיוני, חד ובעל ניסיון רב". מעבר לכל זאת ביקש לחמנוביץ להתייחס לפרשת ההדחה בזווית ראייה רחבה יותר לצד ההבנה ש"רבי ניסים נמצא בסיטואציה שהמאפיין אותה הוא הרבה כאב, רגשות ואמוציות והוא צריך להחליט מה הלאה".

לחמנוביץ' מציין כי לחבר הכנסת זאב שהוא מקפיד לקרוא לו 'רבי ניסים' ברור שלא יוכל למצוא את עצמו בשום רשימה אחרת וברוח זו הוא עורך הפרדה ברורה בין תנועת ש"ס ומועצת החכמים לבין יו"ר התנועה, חבר הכנסת דרעי.

"מזווית הראיה של תנועת ש"ס מדובר במשבר. בשונה ממשבר המחזור של תנועת הליכוד שיש מי שדואג להצית אותו מחדש. תנועת ש"ס אומרת שזו החלטת המועצת ואנחנו מבינים אדם בשעת כעסו", מציין לחמנוביץ' הרואה בהתייחסות זו התייחסות נכונה המבקשת לסגור את הגולל מעל הפרשה ולהתקדם הלאה. לדבריו בעוד הנטייה של העיתונאים היא להסתכל אחורה, הראיה של הנוגעים בדבר היא להסתכל קדימה ולבחון לאן הם רוצים ללכת הלאה.

להערכתו אם חבר הכנסת זאב היה מבקש לתקוף את ש"ס והעומד בראשה ואת תהליך קבלת ההחלטות ולשם כך היה מחפש כל אכסניה ואומר בה את אשר על ליבו ומנגד ש"ס הייתה מגיבה הפרשה הייתה נישאת על כפי התקשורת ללא הרף אך "האיטנטרס, גם שלו, הוא לעזוב את המשבר ולהתקדם הלאה. מרגע שהרשימות נסגרו זה לא תהליך שניתן לעשות בו משהו".

לחמנוביץ' מזכיר את פרישתו של שר הבריאות לשעבר, הרב דהן, מתנועת ש"ס, פרישה שהגיעה מיוזמתו ומסיבותיו ומאחר ולא התנגח והתנצח עם המפלגה ובסופו של יום הוצב בראש ועדה קרואה, כך שהעשייה הציבורית אינה נחתמת ביום הפרישה מהכנסת.

לדבריו גם אם ניתן לזהות בהדחת ח"כ זאב טביעות אצבע של מגמות אמוציונאליות מצידה של הנהגת ש"ס לנוכח עברו של חבר הכנסת זאב כעוזרו של אלי ישי ולמעשה כנאמנו הרי שהדבר הגיוי וסביר אך עם זאת עיסוק בתחום זה לא יהיה נכון לא לש"ס ולא לזאב. "לטובת ש"ס ולטובת ח"כ זאב נכון להתקדם הלאה ולא להישאר בתוך המשבר"

לחמנוביץ סבור כי העלאת הפרשה שוב ושוב בראיונות אמנם יביאו לפריקת רגשות קשים אך במקביל הדבר יביא לגט כריתות בין זאב למפלגה, מהלך שלא בטוח שזאב מעוניין בו. "אם לא רוצה גט כריתות ולשמור על קשר עם הרבנים והקהל ואולי גם עם היו"ר בעתיד צריך לעבור הלאה". לדבריו אמנם בנקודת הזמן הזו נראה שזאב עורך את ההפרדה בין התנועה ליו"ר אך גם כעת עדיין ניתן למצוא מסילות עוקפות שיוכלו לגשר בינו לבין דרעי עצמו בעתיד.