יאיר לפיד בכנס
יאיר לפיד בכנסצילום: ליאת מנדל

יו"ר מפלגת 'יש-עתיד' יאיר לפיד חשף היום (שני) מחוץ לכתלי כלא "מעשיהו", את תכנית החקיקה של 'יש-עתיד' למלחמה בשחיתות השלטונית.

מדובר בחבילת חוקים מחמירה, שמטרתה להיאבק ולטפל בכל תחומי השחיתות באופן מיידי.

כפי שכבר הודיע לפיד בעבר, תכנית המלחמה בשחיתות תהווה תנאי להצטרפותה של 'יש-עתיד' לכל קואליציה שתקום, על מנת להבטיח את קידומה בממשלה הבאה.

בפתח דבריו הבוקר אמר לפיד כי "השחיתות גואה סביבנו ומתפשטת לכל עבר כמו מגיפה. עוד פרשיה ועוד גילוי ועוד חשיפה. חלוקת ג'ובים, תשלומי שוחד, מכרזים מכורים מראש, עסקאות סיבוביות, דיווחי שקר, העברות כספים מתחת לשולחן – ולפעמים אפילו מעליו. הם אפילו כבר לא מתביישים. הם הורסים לנו את המדינה".

תכנית המלחמה בשחיתות של 'יש עתיד' כוללת 9 סעיפים מרכזיים, בהם: 

*חקיקת מגבלות על אישי ציבור נחקרים, נאשמים ומורשעים: אדם אשר הורשע בעבירה שיש עמה קלון לא יוכל להתמודד לעולם לכל משרה ציבורית. המלצות ועדת שמגר לכללי אתיקה יאומצו ויוחלו על כל נושא משרה ציבורית. יוטל איסור על נבחר ציבור לשמור על זכות השתיקה בחקירה. קביעת גזירת עונשי מינימום כבדים בחוק העונשין על אישי ציבור ועובדי ציבור אשר עברו עבירות של שחיתות שלטונית. 

*הגדרת עבירת הפרת אמונים בחקיקה: ההגדרה תכלול - פעולות שלטוניות המבוצעות תוך ניגוד עניינים; קבלת טובות הנאה; מרמה ציבורית והטעיה מכוונת של עובד ציבור או הסתרת מידע ממנו כדי להשפיע על שיקול דעתו והחלטותיו; שימוש פסול במידע פנימי לשם קידום ענין אישי; פעולה, או הימנעות מפעולה, בניגוד לאינטרס הציבורי. 

*הגברת השקיפות השלטונית: תקציבים ייעודיים שקופים במקום כספים קואליציוניים, איסור העברת תקציבים לגופים לא מפוקחים ולא שקופים, הסדרת פעילותם של שדלנים בכנסת ובממשלה, הגברת אכיפת וחומרת הכללים בתחום השדלנות, הגבלת מרחב הפעילות המותר לשדלנים, ומניעת כניסתם למשרדי הממשלה.