נשיא מכללת "אורות ישראל" באלקנה, הרב פרופ' נריה גוטל, מתח ביקורת על מיזם "שמיטה ישראל" במהלך כנס של מכון התורה והארץ שנערך השבוע בירושלים.

לדבריו, הפרויקטים החברתיים שהתפתחו השנה סביב שנת השמיטה, אין בינם לבין השמיטה ההלכתית דבר וחצי דבר, כהגדרתו. "השמיטה היא עניין הלכתי, אבות ותולדות, ומלאכות שהיום אנחנו מקיימים מדרבנן ומקווים שבעתיד זה יהיה גם מהתורה.

''כיום מתפתחת 'שמיטה חברתית-ישראלית', עם כל מיני מיזמים שמולבשים על שנת השמיטה. כמו לדוגמא מפגש של נשים יהודיות ונשים ערביות על בסיס הכנת קוסמטיקה, מפגשים חברתיים בגינה משותפת, או גינה מוסיקלית כאילו זו שמיטה ישראלית. אבל צריך לומר שגם אם מדובר ביוזמות שחלקן חיוביות וחלקן לא, אין להן דבר וחצי דבר עם שנת השמיטה".

לדבריו שמיטה אינה יכולה להיות מנותקת מהצד ההלכתי-אמוני שלה. "אומרים שאלה דברים ערכיים, מה אכפת לי? תנועת ההשכלה הידועה נסמכה על חזון מוסר הנביאים וניתקה את עצמה מהקשר עם ההלכה, הם נצמדו לערכים שראו בתנ"ך. אבל תורתנו נשענת על התורה שבכתב והתורה שבעל פה, וכשמנתקים את התורה שבכתב מהתורה שבעל פה, זו ההשכלה, שמה אנחנו לא נמצאים".

"הוספת נדבכים טובה רק כשהיא באה בנוסף לערכים הבסיסיים", הסביר הרב גוטל. "קודם כל שומרים על שמיטה ומקפידים על קלה כחמורה, אבל גינה מוסיקלית אין בינה לבין שמיטה דבר וחצי דבר".