האיחוד האירופי ביו"ש
האיחוד האירופי ביו"שצילום: רגבים

שטחי C ביהודה ושומרון נמצאים בלב המחלוקת בין ישראל לרשות הפלשתינית. אזורים אלו נמצאים בשליטה מלאה של מדינת ישראל, אבל הרשות הפלשתינית מבקשת להקים שם את המדינה העתידית.

בשנים האחרונות אף עלו קולות רבים בציבוריות הישראלית לספח את שטחי C ולהקים בהם ישובים ישראלים.

אלא שבזמן שהקרב המדיני נמשך, גורמים באיחוד האירופי מתערבים בצורה אקטיבית ומקימים מאחזים באותם שטחים בדיוק. כל זאת, בניגוד לחוק ועל מנת לקבוע עובדות בשטח כדי לקדם דה-פקטו את הקמתה של המדינה הפלשתינית.

עובדות אלו מתבררות בדו"ח של תנועת רגבים אשר מתעד את היקף התופעה. כפי שמתפרסם בדו"ח, התמיכה האירופאית עברה מסיוע דיפלומטי-כלכלי פסיבי למצב של שותפות אקטיבית בפעילות בניה בלתי חוקית שמקדמת הרשות הפלשתינית באופן חד צדדי מאז שנת 2009.

אחד מהיעדים המרכזיים בתכנית זו של האיחוד האירופי, הוא לפתח מיזמי בניה דווקא בשטח C הנמצא בשליטה ישראלית מלאה, מתוך רצון לנגוס אט אט בשטחים אלו, ובכך לקדם רצף שליטה קרקעית בין הר חברון, יריחו והשומרון. רצף זה יפגע באופן קשה בהתיישבות היהודית ביו"ש ויסכן את בטחונה של מדינת ישראל ואת יכולתה להגן על עצמה בגבולות ברי-הגנה.

בדו"ח ישנו תיעוד ומיפוי קפדני של מאות מבני מגורים שבנה האיחוד האירופי ברשת מאחזים באזור מרחב אדומים – פרוזדור ירושלים. בנוסף, הוא מלמד על השינוי בהתנהלות האיחוד האירופי, כפי שעולה ממסמכים רשמיים, ומנתח את המשמעויות של מיזמי הבניה הבלתי חוקית באזור.

"מבין השורות עולה במלא עוזה הצביעות האירופית, אשר מאשימה את ישראל בנקיטת צעדים חד-צדדיים, בשעה שהיא עצמה שקועה עד צוואר בפעילות בלתי חוקית וחד צדדית לטובת הרשות הפלשתינית", נאמר בהודעת רגבים.

ברגבים מציינים כי בניה זו מנוגדת לחוק הבינלאומי המחייב ציות לחוק של הריבון השולט באזור. היא גם עומדת בסתירה מובהקת להסכמי אוסלו, עליו חתום האיחוד האירופי כאחד העדים, שקיבע את מדינת ישראל כאחראית המלאה על שטחי C מבחינה ביטחונית ואזרחית.

במסקנות הדו"ח נכתב "הפעילות של האיחוד האירופי, כפי שעולה בדו"ח היא לא לגיטימית. אין מנוס מפני שינוי דרסטי של התייחסות ממשלת ישראלית בנושא. ראשית, בהבנה ובהפנמה כי האיחוד האירופי הוא שחקן בעייתי אשר גורם נזק רב לאינטרסים הישראליים ביהודה ושומרון. שנית, יש להדק את הפיקוח והבקרה על הפעילות של האיחוד ושל הארגונים הממומנים על ידו וסופו בנקיטת שורה של צעדים - מדיניים, משפטיים והסברתיים.

על הפעילות הישראלית להיות מורכבת משילוב של פעולות מדיניות בערוצים הדיפלומטיים המקובלים, פעילות משפטית, אכיפה נמרצת, והרחבת ההסברה ליצירת לגיטימציה בינלאומית להפסקת פעילות לא לגיטימית מצד האיחוד האירופי."