ח"כ דב ליפמן
ח"כ דב ליפמןפלאש 90

ב'יש עתיד' הוחלט לשים דגש מיוחד בקמפיין הבחירות דווקא על קהל המצביעים הדתי, קהל שלכאורה נראה כבלתי טבעי למפלגה.

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע חבר המפלגה, חבר הכנסת הרב דב ליפמן, כי היום דווקא 'יש עתיד' היא ביתו של הציבור הדתי ומתייחס לשורת הצעות חוק שנויות במחלוקת שקידמה המפלגה.

"מצאנו בשבועות האחרונים שיש קבוצה די גדולה בציונות הדתית הקלאסית שמחפשים בית פוליטי", הוא אומר ומספר על ציבור דתי רחב שרואה בבית היהודי מפלגה שנוקטת בעמדות קיצוניות במיוחד בנושאי דת ומדינה "הם מדברים ומכריזים על הנושא של עם ישראל אבל זה לא למעשה", קובע ליפמן ומוסיף כי דווקא במפלגה שלו יש שילוב של אנשים דתיים וחילוניים שיושבים יחד על מנת לדון בסוגיות השונות ולהגיע להכרעות בנושאי דת ומדינה. "יש כבר תוצאות של אנשים ששומעים ורוצים לעזור", הוא אומר.

כשהוא מתבקש לציין אלמנטים בנושאי דת ומדינה שקודמו על ידי המפלגה בהתאם לרוח היהדות מציג ח"כ הרב ליפמן את דוגמת העגונות.

"הצעתי חוק שלפיו שלושים יום אחרי פסיקת בית דין שגבר חייב לתת גט אנחנו כמדינה ניקח אחריות. לוקחים ממנו דרכון, רישיון נהיגה, סוגרים חשבון בנק, למעשה זה מה שעם ישראל עשה כל הדורות. 'הבית היהודי' סירבו בגלל התנגדות של רבנים למרות שיש מספיק פסקי הלכה שתומכים בכך".

עוד הוא מציין ואומר כי בנושאי דת ומדינה, חילוניים ודתיים, יש לקבוע "חוזה חדש" בין הציבור הדתי לחילוני בסוגיית השבת. בין השאר גם למצוא פתרון לסוגיית התחבורה הציבורית בשבת.

לדבריו חברי הסיעה מקדמים מהלך שבו הקניונים ייסגרו אבל לנושא התחבורה הציבורית יימצא פתרון בדמותן של הסעות מיוחדות, אולי במיניבוסים, שיתנו מענה לאוכלוסיה חילונית חסרת יכולת החפצה לנסוע בשבת. זאת במקביל להרחבת המודעות הציבורית לערכה של השבת.

עוד התבקש הרב ליפמן להתייחס לדבריו באחרונה של חבר הכנסת יאיר לפיד, יו"ר מפלגתו, אודות זכויותיהן של משפחות חד מיניות. בדבריו ציין כי הוא אומר בכל בימה בה הוא מתבקש להתייחס לסוגיה שהדבר אסור על פי ההלכה אך אין בכך כדי להוות עילה לשלילת זכויות או התנהגות איתם כאזרחים סוג ב'.

באשר לברית הזוגיות אומר הרב ליפמן כי דווקא כאשר כופים על חילוניים להתחתן כדת משה וישראל ויוצרים מצב של אשת איש בעוד פרידה בין בני הזוג נעשית לא פעם מבלי שהנשואים יגיעו לרבנות לצורך גירושים נוצר מצב שבו דווקא הכפייה של חתונה דתית מובילה לממזרות.

לדבריו מדובר כאן בשילוב של פתרון אזרחי שיש בו כדי למנוע מציאות הלכתית בעייתית, קרי הממזרות. בדבריו מציין הרב ליפמן כי בשיחה עם אנשי ש"ס אחד הח"כים של ש"ס הזכיר שהרב עובדיה הדריך אותם לחפש עדים פסולים לקידושים על מנת למנוע בעיית ממזרות בעתיד וכעת ברית הזוגיות מאפשרת פתרון שאינו מתחת לשולחן עבור הציבור הרחב.

"כרב אני חושב שזה הדבר הנכון לעשות אותו בשביל העם היהודי. חייבים למצוא את האיזון בין הדמוקרטיה למדינה היהודית. אם יוצרים חוזה חדש בין הדתיים והחילוניים זה יחזק את הזהות היהודית. אני שומע צעירים חילוניים שאומרים שהם שונאים את היהדות והם שונאים את זה שהם שונאים את היהדות. צריך למצוא דרך כדי לקרב אותם בחוזה חדש. אני אומר שהדברים אסורים לפי התורה אבל אני לא יכול לשלול זכויות מחד מיניים".

עוד התייחס גם להצעת החוק של חברת הכנסת עדי קול, הצעת חוק שזכתה לתמיכה מצידו של חבר הכנסת לפיד ולפיה יתאפשר ליהודים לאמץ תינוקות שאינם יהודיים ולהיפך, מהלך שעל פניו נראה ככזה שיאפשר התבוללות בעתיד. הרב ליפמן קובע כי גם חוק זה מקובל עליו בתנאי שלומדים את כל מה שהוא כולל ומקובל עלי אחרי שמבינים מה כתוב בחוק.

"יש אנשים חילוניים שאין להם אפשרות ללדת וזה גורם צער גדול ואסור להם לאמץ ילדים כי הם לא דתיים. אנחנו חייבים לאפשר להם את חוויית ההורות מתוקף היותנו יהודים ואחים שלהם. שלא יהיה להם את הצער הזה של היעדר הורות כי אסור להם לאמץ ילדים כי הם לא שומרי שבת".

הרב ליפמן מבהיר כי על מנת לפתור את הבעיה הנוצרת מאימוץ שכזה יש לקדם במקביל את גיור הקטינים בהתאם לפסיקות הלכתיות לאורך כל הדורות, גיור שכזה שיקודם כחלק מהשינויים שאותם מובילה המפלגה בחוק יאפשר גיור ילדים ולמעשה יאפשר אימוץ גם ללא הבדלי דת.

לסיכומם של דברים נשאל ליפמן אם הוא חש שלם עם כל הצעות החוק בנושאי דת ומדינה שהובלו על ידי חברי מפלגתו. במענה הוא קובע ומספר כי "בכל נושא של דת ומדינה ישבנו יחד כולנו עד שכולנו יכולנו לחתום, כולל ברית הזוגיות. מובן שיש גם חוקים שח"כים מציעים כחוק פרטי ובזה יכולות להיות חילוקי דעות. אבל לא היה חוק של 'יש עתיד' שלא יכולתי להצביע עבורו.

''יש כמה חוקים פרטיים בצינור שהם מנוגדים להלכה אבל כמפלגה לא היה כך. ככה זה כשמוכנים לשבור קירות ולעבוד באמת יחד דתיים וחילוניים ולא מפלגה שמדברים על אחדות אבל יש בה רק חילונית אחת. לפיד בעצמו לא יוביל חוקי דת ומדינה שנוגע לציבור הדתי או להלכה ללא הסכמה איתנו. לכן אני חושב שבגלל זה אנחנו הבית הפוליטי של הציונות הדתית".

לקראת סוף הדברים התבקש גם ח"כ הרב ליפמן לקחת חלק במיזם 'המילה הטובה' בו ח"כים אומרים דברים טובים על ח"כים שאינם ממפלגתם. הרב ליפמן בחר בחבר הכנסת דב חנין שיחד איתו קידם חוקים בנושאי איכות סביבה ושמירה על הטבע הארצישראלי.