אינטרנט פייסבוק
אינטרנט פייסבוקThinkstock

 האנונימיות היחסית שמאפשר האינטרנט לצד התפוצה הרחבה, המיידיות, והגישה למידע ממכשירי קצה מגוונים, יוצרים לצד היתרונות וההזדמנויות, גם איומים וסכנות. דוגמה לאלו הן ההונאות המקוונות של גורמי פשיעה אשר זיהו את הפוטנציאל הרב בהונאות אלו ולצד הקלות היחסית, בעיקר בהשוואה להונאות בעולם הפיזי.

הונאות אלו מבוצעות נגד גורמים פרטיים, עסקים קטנים וחברות ענק הן בצורה של דייג ממוקד נגד גורמים שנבחרו מבעוד מועד, והן בצורת פריסת רשת רחבה בתקווה ללכוד בה כמה שיותר קורבנות.

בחודש מרץ 2014 דווח על לכידת רשת הונאות בינלאומית בכרטיסי אשראי בתום במבצע משטרתי בינלאומי.

הפושעים גנבו את פרטי כרטיס האשראי ואת קודי PIN על ידי הונאה שבוצעה בעמדות מכירה במרכזי קניות גדולים באירופה, תוך שימוש בשיטות מתוחכמות. חברי הקבוצה השתמשו בנתונים שנגנבו כדי ליצור כרטיסי אשראי מזויפים, שלאחר מכן שמשו אותם לעסקות בלתי חוקיות ברחבי העולם.

על פי היורופול, רשת זו נוהלה בעיקר מרומניה, פגעה בכ-36 אלף בעלי כרטיסים מ-16 ממדינות באירופה, וגרמה לנזקים המוערכים בכ-2.5 מיליון דולר.

עם זאת קיימים מקרי הונאה בהם מבוצעת התחזות לחברות גדולות ובמסגרת זו נשלחת הודעת דוא"ל, לעיתים תוך פניה אישית ושימוש בשמו האמיתי של המשתמש, לכאורה מטעם החברה, כאשר ההודעה היא בעלת תוכן מסקרן, דוגמת; הגעת חבילה, אישור הזמנת חדר במלון, או מאיים; השהיית חשבון הלקוח או כרטיס האשראי שלו.

הודעות אלו כוללות קבצים נגועים אשר עם פתיחתם יכול השולח לאסוף מידע רגיש ובכלל זה סיסמאות מהמחשב ולהעבירן לשרת מרוחק ללא ידיעת המשתמש. או שהן תכלולנה קישורים לעמודי אינטרנט, לכאורה אותנטיים, בהם יתבקש המשתמש להזין שם משתמש וסיסמא, מבלי לדעת כי העמוד מזוייף וכי מסר פרטים אלו לנוכלים.

הונאות אלו יכולות להיות לא רק באמצעות משלוח דוא"ל, אלא גם באמצעות מסרים ברשתות החברתיות. במרץ 2014, בעקבות העלמות טיסת MH370 המלאזית, פורסם עמוד מזוייף על ידי האקרים ובו טענה כי המטוס נמצא, תוך הפניה לסרטון המציג לכאורה את המטוס. אולם משעה שבחר להוריד את הסרטון, בוצעה למעשה הדבקה של מחשב המשתמש בנוזקה.

המאפיין של מרבית מארועים אלו, היא הקלות בה ניתן להונות את הצרכן ומשתמש האינטרנט בעידן דיגיטלי זה של תקשורת מקוונת. לפיכך, עלינו משתמשי האינטרנט, הרשתות החברתיות ואמצעי התשלום הדיגיטליים לגלות ערנות רבה יותר ומודעות גבוהה לסכנות הקיימות ולסגל אותם אמצעי זהירות אותם אנו רגילים לממש בעולם הפיזי, אך לא בהכרח בצורה מיטבית בעולם דיגיטלי משתנה ומתפתח זה.

 

הכותב, ד"ר טל פבל, הוא מומחה לאיומי אינטרנט וסייבר ועורך האתר Middleeasternet.com