התקציב בדרך אל ישיבות ההסדר
התקציב בדרך אל ישיבות ההסדרפלאש 90

מדור בני ישיבות באגף כוח האדם בצה"ל שיגר שורת הנחיות לתלמידי ישיבות ההסדר לקראת הבחירות לכנסת ה-20. 

במסמך ההנחיות מזכירים בצה''ל כי חל איסור לקיים כל פעילות הנושאת אופי מפלגתי או מדיני במחנות הצבא או במתקנים צבאיים, בתוכם גם ישיבות ההסדר.

משמעות הדברים היא שחברי הכנסת מכל הסיעות לא יוכלו להתייצב בישיבות ההסדר כדי לשכנע את התלמידים להצביע עבור מפלגה מסוימת. 

כמו כן נאסר על חיילים להתבטא בפומבי בכל שאלה מפלגתית ובנושאים מדיניים או צבאיים, ליטול חלק בהפגנה, תהלוכה או מצעד הנערכים על ידי רשות שאינה צבאית ולחתום על עצומה הנושאת אופי מדיני או מפלגתי.

על פי ההנחיות, אסורה כל השתתפות פעילה של חיילי צה"ל (כולל אלו שבשל"ת) בכנס או באסיפה של מפלגה, כגון נשיאת דברים או מילוי תפקיד כלשהו במהלכם. כמו כן, נאסר על חיילי צה"ל לקחת חלק פעיל בתעמולת הבחירות. בנוסף, על חיילים בשל"ת חל איסור להיות חברים בוועדת קלפי (צבאית או אזרחית).

לצד הנחיות אלו, מציינים בצה"ל כי לא חל איסור על חיילי צה"ל להיות חברים במפלגה ואף להיות נוכחים באסיפות פוליטיות כקהל, ובלבד שאינם לובשים מדים באותה עת, ובתנאי שמדובר במפלגה הקיימת במדינה כחוק ומטרותיה או פעילותה אינן חותרות תחת קיום המדינה או תחת השירות בצבא. על פי הפקודה הצבאית, חייל שמתמודד ברשימת מפלגה, ישוחרר מצה''ל.

בצה"ל מדגישים כי יום הבחירות אינו יום שבתון בצה"ל וכך גם בישיבה, ייערכו ביקורות נוכחות גם ביום זה.

"מטרתן של הנחיות אלו היא לאפשר לכם, קצינים וחיילים בצה"ל, להחזיק בדעות פוליטיות ולממש באופן חופשי את זכות הבחירה המוקנית לכם מתוקף חוק, ללא כל חשש להתנכלות או למשוא פנים מצד אלו המחזיקים בדעות המנוגדות לשלכם".

מדובר צה''ל נמסר כי "צה"ל הינו גוף א-פוליטי ועל חייליו חל איסור על הבעת עמדה פוליטית. בחודש האחרון, הפיץ ראש מטה הבחירות בצה"ל, אלוף-משנה אפי רוזן, איגרת הנחיות בנושא פעילות פוליטית בצה"ל בתקופה שלפני הבחירות.

''האיגרת הופצה לכלל חיילי צה"ל, ביניהם חיילי ישיבות ההסדר המצויים בתקופת שירות ללא תשלום ולפנימיות צבאיות. בימים אלה צה"ל נערך לבחירות הקרבות, על מנת להגיע לכל חייל ולאפשר לו לממש את זכותו ולהצביע, זאת תוך שמירה על צביון צה"ל כצבא ממלכתי''.