מסגד מואזין איסלאם מוסלמים
מסגד מואזין איסלאם מוסלמיםthinkstock

סיפורה הקשה והמורכב של ט', דור שלישי לנישואי התבוללות, הסתיים השבוע בהצלחה כשהיא חולצה על ידי ארגון 'יד לאחים' יחד עם שני ילדיה מכפר ערבי בצפון הארץ אל דירת מסתור חמימה ומוגנת במרכז הארץ.

ט', בת 28 ממוצא קווקזי, עלתה ארצה בגיל 13 ושנתיים לאחר מכן, בהיותה בגיל 15 בלבד הכירה צעיר ערבי מצפון הארץ, לא הרחק ממקום מגוריה.

בניגוד למקרים רבים המגיעים לטיפול ב'יד לאחים', ההיכרות עם הערבי והקשר עמו, שהלך והעמיק, לא היו זרים כלל לט'. אמה של ט' כמו גם סבתה נשואים לקווקזים מוסלמים. נישואי התערובת הללו לא היו זרים לט' שראתה בהם דבר שבשגרה.

לבקשתו של בן זוגה הערבי התאסלמה ט' והם נישאו, התגוררו יחד בכרמיאל ושם גם נולדה להם ילדה. כשהחיים עמו הפכו לקשים מנשוא, התגרשו ט' ובעלה. היא עברה לגור בתל אביב והאב הערבי היה מגיע מדי פעם לבקר את בתו הקטנה.

שנתיים לא קלות עברו על ט'. היא נוכחה לדעת כי אינה מצליחה לפתוח פרק חדש בחייה ובייאושה הגדול שבה אל הגרוש הערבי. יחדיו הם התגוררו בכפר ערבי בצפון הארץ, ושם נולד להם תינוק. אל הסבל המעיק של החיים במחיצת בן הזוג הערבי האלים נוסף גם קושי כלכלי קשה מנשוא.

לפני שבועות אחדים ביקרה ט' ב'טיפת חלב' בחיפה עם תינוקה. בעוד הבעל הערבי ממתין מחוץ למרפאה, הבחינה האחות במצוקתה של ט', תחקרה אותה מעט וזו סיפרה לה את סיפורה. האחות המליצה לה לפנות ל'יד לאחים'. מצוידת בהמלצתה של האחות יצרה ט' קשר עם הארגון.

כבר בשיחת הטלפון הראשונה עם מוקדנית מוקד החירום של 'יד לאחים', אמרה ט' כי הנושא שמטריד אותה יותר מכל הוא ההתאסלמות. איש לא היה ליד ט' כדי ללחוש על אוזנה כי ההתאסלמות איננה בלתי הפיכה. "כשמתאסלמים", אמרה לעצמה בהשלמה מייאשת, "אין דרך חזרה ליהדות".

"האם אני יכולה להתגייר?", שאלה בייאוש. לנוכח המקרה ההלכתי הסבוך, בדקו תחילה ב'יד לאחים' אם ט' היא אכן יהודייה. משעה שהנושא הוברר מעל כל צל של ספק, הוסבר לה כי כל אשר עליה לעבור הוא רק תהליך פשוט של השבה ליהדות על מנת לשוב ולחיות כיהודייה לעין כל.

ט' הגיבה בתדהמה מוחלטת. "את בטוחה?", שאלה שוב ושוב. כשהתברר לו כי זו האמת, מיד הודיעה כי היא ושני ילדיה שבים לעם ישראל.

ביום ראשון השבוע, בפעולה מתוכננת היטב של אנשי 'יד לאחים', חולצו ט' ושני ילדיה יחד עם כל חפציהם מהכפר הערבי בצפון והועברו לדירת מסתור ביישוב יהודי חם במרכז הארץ. בימים אלו היא מתחילה תהליך של שיקום ועלייה על דרך המלך, בליווי מסור וצמוד של עובדת סוציאלית מטעם 'יד לאחים' וצוות החונכות.

זמן קצר לאחר החילוץ המוצלח התארחה ט' במשרדים הראשיים של הארגון. במקום נכחו העובדות הסוציאליות שטיפלו במקרה וכן הרבנית ליפשיץ, רעייתו של מייסד ויו"ר 'יד לאחים', הרב שלום דוב ליפשיץ זצ"ל, המלווה אישית את פעילות הארגון בכלל ואת פעילותו השוטפת של האגף להצלה מהתבוללות.

"לא תיארתי לעצמי שיש ארגון שמקדיש את כל כולו לאחרים ולאנשים כל כך רחוקים לגמרי. נתינה כזו ומעשים כאלו יש רק אצל יהודים", אמרה ט' בהתרגשות. עין לא נותרה יבשה.