יהודה ויינשטיין
יהודה ויינשטייןצילום: פלאש 90

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש אחר הצהריים (רביעי) את עמדתו בעניין עתירת תנועת הליכוד נגד מפלגת העבודה, מפלגת התנועה, ארגון "V15" ואחרים.

עניינה של העתירה היא בבקשת תנועת הליכוד כי יו"ר ועדת הבחירות המרכזית יוציא צו מניעה "בשימוש בתרומות לצרכי תעמולה בניגוד לחוק הבחירות ולחוק מימון מפלגות".

עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא כי חוק דרכי תעמולה אינו מסמיך את יו"ר ועדת הבחירות המרכזית להוציא צו למניעת מעשה עבירה לפי חוק מימון מפלגות. על כן, כל הטענות שעניינן הפרות לכאורה של הוראות חוק מימון מפלגות אין מקומן להתברר במסגרת הליך זה, ויש לבררן במסגרות המוסמכות לכך.

היועמ"ש סבור כי יש לדחות על-הסף את הבקשות לצווים המכוונות לפרסומים מסוג זה. בנוסף, חלק מן הפעילויות שאליהן מתייחסת העותרת אף הן אינן באות בגדרי סעיף 10(א) לחוק דרכי תעמולה, ולכן אין זה בסמכותו של יו"ר ועדת הבחירות להוציא צווי מניעה בעניינן לפי סעיף זה.

"נדמה כי מיקוד טענותיה של העותרת הוא בעבירות לכאורה על חוק מימון מפלגות והפרה של הנחיות מבקר המדינה, ולא הפרה של חובת הזיהוי הקבועה בחוק דרכי תעמולה, שכן לדבריה הקמפיינים האמורים הם תרומה אסורה של תאגידים לטובת המפלגות המשיבות וכן כי מדובר ב'גוף קשור'".

עם זאת צוין כי לפני כשבוע הוגשה תלונה בנדון למשטרת ישראל, המעלה טענות דומות לאלה שהועלו במסגרת העתירה, "תלונה זו תיבחן בהתאם לאמות המידה המקובלות בדין, בליווי הגורמים הרלוונטיים בפרקליטות המדינה. כאמור, למותר לציין כי אין באמור לעיל כדי לחוות דעה כלשהי מטעמו של היועץ המשפטי לממשלה בשלב זה לעניין הטענות המועלות בעתירה או בתלונה לגופן".