מחשב
מחשבThinkstock

האתגרים הרבים שמציב העולם הממוחשב ובדגש על אלו הקיברנטיים, מחייבים את הפרט, הארגון והמדינה להערכות מתאימה ברמות השונות. במסגרת זו פועלות מדינות ברחבי העולם ליצירת גופים צבאיים ואזרחיים אשר יעסקו בלוחמה והגנה קיברנטיים, כמו גם בגיבוש מדיניות וקיום תרגילים מתאימים.

ב-9 בפברואר פרסם אתר התקשורת 'תאי' כי צבא תאילנד החל בגיוס אנשי מקצוע ליחידת לוחמה קיברנטית של צבא תאילנד, על מנת שאלו יעסקו בנושאי אבטחה קיברנטית.

קולונל קטצ'י צ'איקסם, מנהל היחידה, גילה בכנס 'פגוש את ההאקר' שהתקיים בבנגקוק, כי הצבא מגייס שבעה קצינים ליחידה זו הכפופה למנהלת המבצעים המשולבים בצבא, זאת החל מה-15 בפברואר באתר המנהלת. התפקידים הם בנושאי בדיקות חדירה (ארבעה קצינים), פורנזיות דיגיטלית (שני קצינים) וקצין לביקורת אבטחה קיברנטית.

עוד נמסר כי במהלך חודש ינואר אישר הקבינט בתאילנד עשרה חוקים שנויים במחלוקת בנושאי כלכלה קיברנטית. אחד מאלו, חוק האבטחה הקיברנטית, עוסק בהקמת וועדה לאבטחה קיברנטית לשם "פיקוח מפני איומים על הביטחון הלאומי, הכלכלה, הצבא והיציבות". בהתאם לסעיף 35 של חוק זה, תוכל הוועדה להשיג גישה לכל המידע הפרטי מכל סוגי מכשירי התקשורת.

יחידה זו של צבא תאילנד מצטרפת לשורה ארוכה של יחידות וגופים אזרחיים וצבאיים ברחבי העולם במטרה להתמודד עם ההיבטים הרבים של אתגרי מרחב זה; תחום הפשיעה הקיברנטית זכה למענה ברמה כלל אירופאית עם הקמת צוות משימה מיוחד במסגרת היורופול אשר יתאם את החקירות הבינלאומיות, יפעל נגד איומי פשיעה קיברנטית ומטרות עלית, זאת תוך שיתוף פעולה של מדינות אירופה ואף ארה"ב.

כמו גם הקמת יחידה צבאית של מומחי טכנולוגיה במילואים בבריטניה לשם הגנה על התשתיות הקריטיות במדינה ולוחמה בפשיעה הקיברנטית, הקמת יחידה להגנה קיברנטית בלטביה, קיום תחום הגנה קיברנטית בצבא צרפת ועוד.

גם באזורנו קיימת פעילות מדינתית להתמודדות עם הפשיעה הקיברנטית; תורכיה הקימה יחידה צבאית למלחמה בפשיעה זו, ירדן הקימה מרכז בבירה אשר מטרתו להיאבק בכך ובאיומים על המגזר הפיננסי בירדן ועל בטחונה הלאומי, ואף איראן הקימה מפקדות אזוריות ל"מלחמה רכה".

זאת לצד קביעת מדיניות לאומית בתחומי ההגנה הקיברנטית; פקיסטאן ניסחה אסטרטגית אבטחה קיברנטית על מנת להתמודד עם התקפות שכאלה או חדירות ממדינות שונות, ערב הסעודית החלה בתוכנית לאומית להגנה קיברנטית לשם הגנה על הממלכה, מצרים אישרה את הצטרפותה לאמנה הערבית ללוחמה בפשעי טכנולוגיית המידע, עליה חתומות 22 מדינות. נאט"ו הצהירה על כוונתה להוסיף את נושא ההתקפות הקיברנטיות לרשימת האיומים שיגררו תגובה קולקטיבית, גרמניה הודיעה על כוונתה להקשיח את החוק העוסק באבטחה קיברנטית, כווית הביעה את שאיפתה להגברת האבטחה הקיברנטית לצד הכשרת גורמי אבטחה להתמודדות עם איומים על תשתיות האנרגיה ואחרות במדינה.

במקביל, עורכים מדינות וארגונים רבים תרגילי התגוננות שונים ובכלל זה התרגיל הגדול ביותר של האיחוד האירופי אשר כלל 29 מדינות, זמביה שערכה לראשונה תרגיל בין אפריקאי אשר כלל 18 מדינות, תורכיה שקיימה תרגיל בהשתתפות 15 מדינות, איראן וכן יפן שקיימה לראשונה בתולדותיה תרגיל התגוננות קיברנטית של גורמי הממשל.

כל אלו מעידים על החשיבות ההולכת וגדלה בה רואות מדינות העולם אתגרים אלו ואת פעילותן הרבה והמגוונת במרחב מתחדש, מאתגר ורב השפעות זה על חיי כל אדם ואדם במדינה המודרנית.

הכותב, ד"ר טל פבל, הנו מומחה לאיומי אינטרנט וסייבר, עורך האתר Middleeasternet.com.