הכנסת ס"ת של הרב גורן
הכנסת ס"ת של הרב גורןצילום: דובר צה"ל

ספר התורה עימו נכנס הרב שלמה גורן לרחבת הכותל בעת שחרור הר הבית במלחמת ששת הימים, הוכנס היום (רביעי) ללשכת הרמטכ"ל.

הטקס התקיים במעמד הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, נציגי משפחות גורן ושפירא, רמ"ט שר הביטחון - חיים בלומנבלט, יו"ר אגף משפחות והנצחה במשרד הביטחון - אריה מועלם, נציגי אגף כוח האדם, הרבנות הצבאית וחיל חינוך וכן רבנים ואישי ציבור.

ספר התורה נתרם בעבר ע"י משפחתו של ברוך שפירא ז"ל ושימש את הרב הראשי לצה"ל, האלוף הרב שלמה גורן זצ"ל במשך כהונתו.

ליד ספר התורה נכתב "אליעזר ופסיה שפירא עלו לארץ ישראל בשנת 1925 בעקבות פוגרום שפגע בבני משפחתם. הם הבינו שהדרך היחידה והנכונה היא להקים משפחה במדינה השייכת לעם היהודי, וששפתה היא עברית. ברוך, בנם הבכור, התנדב בנערותו לארגון האצ"ל, ואחרי כן התנדב לשירות בצבא בריטניה במלחמת העולם השנייה. כשחזר, התנדב לפלמ"ח ולחזית הקרבות במלחמת העצמאות. טוראי ברוך-אשר (בוז'ולה) שפירא ז"ל נפל בקרבות בדרך לירושלים.

בשנת 1948 תרמו אליעזר ופסיה שפירא לצה"ל את ספר התורה שנכתב להנצחת זכרו של ברוך, בנם הבכור.

את ספר התורה נשא האלוף הרב שלמה גורן זצ"ל, הרב הראשי הראשון לצה"ל ומייסד הרבנות הצבאית, באירועים מכוננים בתולדות מדינת ישראל וצה"ל: בכל מלחמות ישראל ובמבצעים צבאיים רבים, הן בתפקידו כרב הראשי לצה"ל והן אחר כך בתפקידו כרב הראשי לישראל. ספר התורה זכה לפרסום עולמי בהיותו ספר התורה הראשון בהר הבית ובכותל המערבי, עם שחרורם במלחמת ששת הימים. באותה מלחמה נשא הרב גורן זצ"ל את ספר התורה בידיו, והודות לכך זכה הספר למשמעות היסטורית מיוחדת ולמקום של כבוד בזיכרון הלאומי ובמורשת הגבורה של עם ישראל בארצו".

הרמטכ"ל אמר במהלך הטקס, "מאז שאני זוכר את עצמי אני זוכר את הרב גורן, מייסד הרבנות הצבאית. הרב הקפיד לשמר בצוותא את הממלכתיות ואת האמת. זהו בהחלט אירוע מרגש של הצבת הספר בלשכת הרמטכ"ל לצד פקודת הקמת צה"ל וזו גם הזדמנות להודות למשפחות, ולך הרב (הרבצ"ר), על עשייה של אמת ועשייה של ממלכתיות. לי זו זכות גדולה ואני מודה לכם על הזכות הזו".