בני גנץ
בני גנץצילום: דובר צה"ל

לפני ארבע שנים עמד הרמטכ"ל רא"ל גבי אשכנזי באולם קבלת הפנים באוניברסיטת תל אביב וקיבל את פניו של הרמטכ"ל הנכנס בני גנץ.

הערב, התחלפו היוצרות והרמטכ''ל גנץ קיבל בהיכל הספורט החדש של תל אביב את פניו של האלוף גדי אייזנקוט שמחר יועלה לדרגת רב אלוף.

שורה ארוכה של מקבלי פנים ומברכים ברכו את גנץ. כשהוא מלווה ברעייתו רויטל, זכה הרמטכ"ל המוערך לקבל את ברכת נשיא המדינה ראובן רבלין שעמד על איכויותיו של גנץ וכבר בשבוע שעבר קרא לו להצטרף לפוליטיקה ולהנהיג את האזרחים.

ברכת הרמטכ"ל היוצא רא"ל בני גנץ

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון משה יעלון חלקו שבחים רבים לתפקודו של גנץ. "אם הייתי רוצה לתאר את בני בשתי מילים, הייתי אומר לוחם ואדם", אמר נתניהו. ''לוחם זה ברור, אני חושב שגם בן אדם. לכל מי שמכיר אותך זה ברור ואני למדתי להכיר אותך. בני הוא משכמו ומעלה כפי שאתם יודעים.

''אני זוכר ישיבות בקבינט שהייתי אומר: 'בני, תשב, תשב כי הצוואר נמתח' והוא היה מחייך, יש לו חיוך מאוד ביישני. למדתי ממנו הרבה דברים אבל בין השאר למדתי את המילים 'מתכתב' ו'לארוז'. בני היה מתכתב מצוין עם המציאות ואורז אותה מצוין. יצא לי לראות אותך בכל כך הרבה מצבים ועבדנו יחד ופעלנו יחד, יחד עם שר הביטחון, במצבים מאתגרים. הדבר שבלט זה האנושיות שלך, הענייניות שלך, ואני חושב שבמידה מסוימת בתוך עטיפת הלוחם יש לא רק נשמה רגישה, אני חושב שיש שם אפילו נשמה של משורר".

נתניהו הדגיש כי גנץ היה רמטכ''ל איכותי, ערכי, אחראי, שקול וחושב. "שמעתי ברוב קשב את עמדותיך ואת הערכותיך לגבי המצבים המתפתחים, לגבי אפשרויות הפעולה שלנו, לגבי אפשרויות אי הפעולה שלנו, לפעמים זה לא פחות קשה. אנחנו פעלנו יחד, בהרמוניה, אני מאמין גם בכבוד הדדי, ומתוך הבנה שבחדרי החדרים ובסוף בפקודות שיוצאות צריך להתמקד בעיקר ולא בתפל".

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר באירוע הפרידה מהרמטכ"ל גנץ כי "העם בישראל זקוק לך בחזית. אני תקווה כי תמשיך להיות חייל ומפקד גם בשדה המורכב הזה''. הנשיא שיבח את תפקודו של גנץ בראשות צה"ל ואמר כי הוביל את הצבא להישגים רבים.

שר הביטחון יעלון סיפר, "ראיתי בך שותף אמיתי לעשייה הביטחונית, איש של אמת, רמטכ"ל שמוביל את צה"ל באחריות ובשיקול דעת אל עבר עידן חדש, במזרח תיכון גועש וסוער שאיש אינו יודע מה ילד בו יום.

''לאורך השנתיים האחרונות חשתי כי השיח בינינו היה פורה, הדיאלוג כן ותחושת השליחות שליוותה, ועדיין מלווה אותנו, אפשרה לך להוביל את צה"ל להישגים רבים, ולהוסיף להרתיע את אויבינו", כך יעלון.

ואחרי כל המברכים הגיע גם תורו של רא"ל בני גנץ לשאת דברו. אחרי הפיוטים והדברים החמים והנרגשים הישיר גנץ מבטו ואמר "אודה שהיו גם הרבה רגעים קשים- אלו הם כמובן האירועים המבצעיים הקשים, אירועים של היפגעות אזרחים ונפילת חברים, אירועים של הרבה דלתות שנפתחות בעקבות שלוש נקישות מצמררות המבשרות את הקשה מכל.

"אך בעוד שלאירועים אלה אנו מתכוננים, במודע או שלא במודע, ראינו גם אירועים אחרים קשים- אירועים מבית, מתוך החברה הישראלית, אירועים של רוע, של ציניות, של חוסר הערכה וחוסר הכרת תודה".

מחר, בשורת טקסים, יעביר גנץ את נס הפיקוד לאלוף גדי אייזנקוט, בן ה-54 שימונה לרמטכ"ל ה־21 של צה"ל. בשעה 08:00 ייצאו הרמטכ"ל היוצא והרמטכ"ל הנכנס מבתיהם לכיוון ירושלים, בשעה 10:00 יתקיים טקס הענקת דרגה לאייזנקוט בלשכת רה"מ בירושלים, וב־11:30 יגיעו השניים אל רחבת הכותל המערבי.

בשעה 12:15 ייערכו קבלת פנים וארוחת צהריים בבית הנשיא בירושלים, ולאחר מכן טקס כניסת הרמטכ"ל הנכנס בליווי משמר כבוד ברחבת הקריה בת"א. בהמשך מתוכננים הרמת כוסית בלשכת הרמטכ"ל במעמד שר הביטחון ומשמר כבוד לרמטכ"ל היוצא.

לבסוף, ב־18:00, יתכנס לראשונה פורום מטכ"ל בראשות הרמטכ"ל הנכנס, גדי אייזנקוט. בעוד ארבע שנים, אם הכל יעבוד כשורה יהא זה אייזנקוט שיזכה בתהילה של הפרידה.