נתן שרנסקי
נתן שרנסקיצילום: פלאש 90

יו"ר הסוכנות היהודית, נתן שרנסקי, מברך את הממשלה על קבלת ההחלטה לקדם תכנית מסודרת לקליטת עליה אך מתריע וקובע כי ללא תכנית ארוכת טווח ומקיפה לקליטת מאות אלפי עולים בשנים הקרובות יעדיפו אלה את קנדה, ארה"ב ואוסטרליה.

בראיון ליומן ערוץ 7 קובע שרנסקי כי התכנית שהגישה וקיבלה הממשלה "מאוד חיובית", כלשונו. הוא מציין כי "יש לנו גידול בעליה, לא רק בגלל האירועים האחרונים. יש גידול כזה באירופה המערבית ובעיקר בצרפת. האירועים האחרונים מעודדים אנשים לחשוב על עתיד מחוץ לאירופה", אומר שרנסקי וקובע כי אם בשנת 2014 עלו לישראל 7000 לאחר שבשנה קודמת עלו פחות ממחצית מהמספר הזה הרי שהצפי הממשלתי הוא שבשנה הבאה יעלו 15 אלף ולשם כך יש צורך ביותר מקומות במרכזי קליטה בערבי היכרות עם ישראל בקהילות השונות ובמיזמים נוספים דומים.

לזאת מוסיף שרנסקי ומציין כי "כאשר שאלנו למה לא חושבים על מספרים יותר גדולים אמרו שהיועץ משפטי קבע שאסור לקבל החלטות מעבר לתקציב 2015. הדגשתי שאנחנו בתקופה היסטורית, ולא בגלל הבחירות אלא בגלל שחצי מיהודי צרפת החליטו שהעתיד שלהם לא בצרפת. אלו מאות אלפים. יש לנו תחרות עם קנדה אוסטרליה וארה"ב ואנחנו רוצים שהם יבחרו בישראל. צריך לפעול כך שירגישו שהבית שלהם זה בישראל – צריך להיערך בנושאי דיור ותעסוקה באופן שייתן תשובה למאות אלפים. לשם כך אנחנו זקוקים לתכנית עבודה בניהולו של ראש הממשלה".

שרנסקי מציין כי כבר כעת "התחילו לצוץ רעיונות קריאטיביים" מבורכים אך כדי לקדם אותם לכדי מימוש הוא מביע תקווה שביום שלאחר הבחירות תיכנס ישראל למאמץ כללי לקידום המהלך.

לדברי שרנסקי הטענות לפיהן ההנהגה בישראל חוששת להכריז בקול רם על קריאתה ליהודי התפוצות לעלות לישראל אינה נכונה. "ראש הממשלה מדבר על עליה כל הזמן, גם על התהליכים באירופה וגם על הצורך לקלוט אותם בישראל", הוא מזכיר ואומר כי הוא נכון לקבל עיכוב של שבועות אחדים בקידום התכנית והקצאת המשאבים והתקציבים למטרה זו בשל השיקולים המשפטיים, אך לא מעבר לעיכוב סביר בסדר גודל שכזה. "עם כל ההסתייגויות והביקורת, ברגע שיש סיכוי לעלייה גדולה ראינו איך מדינת ישראל מקבלת החלטות ויודעת להעביר כסף. עם כל הבעיות מוצאים את הכספים. אני מודאג מכך שבגלל ויכוחים פוליטיים נפספס הזדמנות ייחודית בתולדות יהדות אירופה".

שרנסקי מחדד את דבריו ומציין כי "זו הפעם ראשונה שיש פוטנציאל לעלייה מהעולם החופשי. זו עליה שיש לה אפשרות לבחור. לא הייתה אפשרות כזו ליהודים שהגיעו מתימן או מרוסיה. לעולים שאנחנו מדברים עליהם כעת יש אפשרות לבחור בארה"ב או באוסטרליה וקנדה. אנחנו רוצים שהם יבחרו בארץ ישראל. זה תלוי ביצירת הקשר שלהם לארץ והממשלה והסוכנות פועלים לשם כך, וגם במתן פתרונות".

"חלק גדול מהם גרים בדיור ציבורי ובבנק יש להם 70 אלף דולר. עם סכום כזה אי אפשר לקנות דירה בישראל וללא משכנתא מיוחדת ועמותות בנייה לעולים, כפי שהיה בתקופתנו, הם לא יוכלו לתכנן דירה בישראל. בלי זה הם יחפשו במקום אחר", מחדד שרנסקי.

כשהוא מתבקש להגדיר באופן ממוקד יותר את היקף חלון ההזדמנויות שניצב בפני ישראל מול המציאות האירופית מזכיר שרנסקי כי "האשימו אותי שאני נביא זעם" כאשר כתב דברים ברוח זו בעיתונות, אך המציאות היא ש"אין עתיד ליהודים במערב אירופה. זה יכול לקחת 5 שנים או 20 שנה אבל יש התחזקות של הקהילה האסלאמית והתחזקות השנאה לישראל מכיוונה של הקהילה הליבראלית. שני הדברים יחד הופכים את אירופה למקום מאוד לא נוח ליהודים. לא ברור כמה שנים זה ייקח אבל חשוב שידעו שהאופציה הכי קרובה ואטרקטיבית זו ישראל".

לדבריו של שרנסקי אין להנהגה הישראלית כל בעיה עם הקריאות הפומביות ליהודי התפוצות לעלות, בעיקר כאשר מדובר באירופה, שם שלא כבארה"ב המציאות ברורה וכך גם הקשר לישראל. הוא מזכיר כי למעשה לכל מנהיג קהילה אירופית יש מחצית משפחה שכבר מתגוררים בישראל. "זה לא ארה"ב. שם לא נבהלים כשאומרים הלם שהבית שלהם זה בישראל".

את דבריו חותם שרנסקי בקביעה לפי אין צורך לכרוך את הקריאה לעלייה לפיגועים אלא לכך ש"כאן טוב יותר והחיים יותר משמעותיים. כאן יש עתיד טוב יותר".