חייל צה"ל, אילוסטרציה
חייל צה"ל, אילוסטרציהצילום: Thinkstock

שלושה מחבלים חודרים לתוך מכינה קדם צבאית סמוך ליישוב חלמיש (נווה צוף בבנימין) ופותחים בירי לעבר התלמידים השוהים בה, כשהם פוצעים אנושות רבים מהם.

כיצד ייערך כוח צה"ל השוהה בגזרה ללכידת המחבלים ולמתן טיפול רפואי לפצועים הרבים במקום? את התרחיש הזה תרגלו לאחרונה כוחות הרפואה של החטיבה המרחבית (חטמ"ר) בנימין, החולשת על אזור רמאללה והישובים היהודיים והערביים הסמוכים לה.

התרגיל, שנערך בהובלת כוחות הרפואה החטיבתיים, כלל גם את מגן דוד אדום ואת גדוד 'תבור' של פיקוד העורף, שמבצע תעסוקה מבצעית בגזרה.

"שליטה באירוע כזה, של פצועים מרובים, היא מורכבת", קבעה קצינת הרפואה של חטיבת בנימין, סרן פז רוקח, שהובילה את התרגיל. "המטרה שלנו הייתה לתרגל את כלל הכוחות בפינוי ובטיפול הרפואי – מהלוחם שמניח ח"ע (חוסם עורקים – י.כ.) ועד המטפלים הרפואיים הבכירים בשטח. באירועים כאלה תמיד יש בלאגן – אבל אנחנו משתדלים שהבלאגן יהיה כמה שיותר מסודר", הסבירה סרן רוקח.

על מנת לדאוג לטיפול מיטבי בפצועים באירוע ירי מסוג זה ולמנוע פגיעות נוספות, כלל הכוחות הרפואיים הנכנסים לאזור לבושים בציוד מיגון, והפצועים מפונים לנקודת קליטה מרוחקת מזירת האירוע.

"כוחות הרפואה בחטיבה יכולים להיתקל בעצמם במחבל, בהפס"ד או אירוע ירי ולתת את המענה הראשוני עד שיגיעו כוחות לוחמים לזירה, לכן חשוב לנו לתרגל גם אותם בפן המבצעי", מדגישה סרן רוקח. "מבחינתנו כל אימון הוא האימון האחרון לפני הפצוע הבא".

קיום התרגיל במכינה הקדם צבאית 'אלישע' נקבע משום שהיא נמצאת על אחד הכבישים המרכזיים בגזרה, שחשוף לזריקות אבנים ובקבוקי תבערה, ולכן נמצא בעדיפות עליונה מבחינת החטיבה המרחבית. "מדובר בציר אסטרטגי וחשוב אנחנו רוצים להיות ערוכים לתרחישים מהסוג הזה", מסבירה סרן רוקח.

במקביל לתרגול הצוותים הרפואיים של החטיבה, גם גדוד 'תבור' של פיקוד העורף לקח חלק בתרגיל. הגדוד, שנמצא בתעסוקה מבצעית בגזרה, היה אחראי על המרדף ועל לכידת המחבלים בתרחיש.

"התרגיל הזה בא להכין אותנו לקראת אירוע אפשרי", קובע מפקד גדוד תבור, סא"ל חי רקח. "אפשר לומר שמדד הפח"ע (פעילות חבלנית עוינת) בצירים שאנו מגנים עליהם הולך ועולה, לכן אנחנו 'עולים שלב' מתרגיל לתרגיל", סיפר.

הגדוד עליו מפקד סא"ל רקח אמון על הגזרה בשבועות האחרונים, בהם ביצעו מעצרים מרובים במהלכם מצאו כמות גדולה של אמצעי לחימה.

"כמעט כל לילה אנחנו מוצאים כאן כלי נשק – אקדחים, רובים, כוונות טלסקופיות ותחמושת", סיפר. "אנחנו סוגרים מעגל מהר על כל מי שמבצעים פעילות חבלנית עוינת באזור. אנחנו משתדלים לתרגל במקביל לעומס המבצעי שקיים בגזרה, וכל תרגיל כזה מחדד אותנו ועושה אותנו טובים יותר", קבע מג"ד תבור.