תלונה. פולין
תלונה. פוליןפלאש 90

הקרן לשימור המורשת היהודית בפולין, האחראית על מבנים עתיקים ובהם בתי כנסת, מקוואות ועוד, פנתה בבקשה רשמית למשרד התרבות הפולני בבקשה לסייע בשיפוץ בית הכנסת בעיר "פשיסחה", הנחשב לאחד מבתי הכנסת החשובים בפולין ואחד השרידים האחרונים לארכיטקטורת הבארוק.

העיר פשיסחה, הנמצאת המחוז מזוביה, היתה אחד המרכזים החשובים של חסידות בפולין ומקום מגוריהם של כמה מהרבנים המפורסמים בתולדות פולין, ביניהם הרב יעקב יצחק מפשיסחה, שזכה לכינוי "היהודי הקדוש".    

הקרן לשימור המורשת היהודית ביקשה ממשרד התרבות הפולני סכום של 43 אלף דולר על מנת לשפץ את בית הכנסת. העלות הכוללת של השיפוץ עומדת על 52 אלף דולר. בשנים האחרונות כבר תרם משרד התרבות הפולני סכומי כסף לשיפוץ הגג והיסודות של בית הכנסת, אולם מצבו המשיך להתדרדר והוא נמצא בסכנת קריסה, לאחר עשרות שנים של הזנחה מאז סוף מלחמת העולם השניה.

במשרד התרבות הפולני דחו את בקשת הקרן היהודית לסייע בשימור בית הכנסת, וכעת ייאלצו אנשי הקרן לנסות ולגייס את הכספים מארגונים יהודיים ברחבי העולם המסייעים בשימור המורשת היהודית בפולין.

מנכ"לית הקרן לשימור המורשת היהודית בפולין, מוניקה קראבצ'יק, אמרה בראיון לסוכנות הידיעות JTA כי "אנו לא מבינים מדוע זהו אינו האינטרס של ממשלת פולין לסייע בטיפול במונומנטים יהודיים. מדובר גם באינטרס שלהם. זה נראה כאילו רק אחרי שהמבנה נוצל במלואו ומצבו התדרדר לחלוטין, הוא מוחזר לידי הקהילה היהודית בפולין.

"כאילו אמרו לנו 'רציתם את זה, אז קבלתם'. הדבר הגרוע ביותר הוא ההבטחות של בכירים בדרגים הציבוריים הגבוהים ביותר בפולין, שטוענים כי אכפת להם מהמורשת היהודית במדינה בזמן שהם אינם עושים דבר. בית הכנסת בפשיסחה יהיה לאחר השיפוץ אנדרטה יפה לדור הזהב של יהדות פולין".