ללמוד על קרבנות ומי חטאת על ידי...תערוכה

איך ממחישים לתלמידי כיתות א' וב' מושגים כמו מי חטאת, אשם תלוי וקרבן מנחה?! נותנים להם משימה - להקים תערוכה בנושא.

שמעון כהן , ד' באדר תשע"ה

אלישבע עופרי ונטע
אלישבע עופרי ונטע
צילום: אור זבולון. אריאל

המחנכים היצירתיים של בית הספר אור זבולון באריאל החליטו שהדרך הטובה ביותר להטמיע בזכרון התלמידים סוגיות סבוכות ממסכת יבמות, אותה הם לומדים בכל שבוע במסגרת התלמוד הישראלי, הוא דווקא לאפשר להם להמחיש אותן.

התלמידים נחלקו לשלישיות ובחרו נושא מהנושאים שנלמדו החודש. לאחר שלמדו את הנושא היטב הכינו מיצג שיוכלו בעזרתו להסביר את הסוגיה לעוברים ושבים.

אלישבע מייזלס, עופרי אורבך ונטע אהרוני (בתמונה) בחרו בנושא 'אשם תלוי' - הקרבן שאותו הביא אדם כאשר חטא בשגגה. המקרה המובא בגמרא מתאר  אדם המחזיק שני סירים, אחד כשר ואחד טרף, הוא אכל מאחד מהם ולא זכר מאיזה סיר בדיוק. התלמידות הביאו סירים קטנים, בובות, ואוכל צעצוע, והציגו בהצגה את המקרה ואת הדין.

במיצג אחר בחרה תלמידה את נושא 'מי חטאת'. מי חטאת אלו מים שבעזרתם היו מטהרים אנשים שנטמאו ממת. חכמים קבעו לעולם לא להעביר אותם בספינה בנהר בגלל מקרה בו העבירו אותם בספינה וגילו לפתע שבספינה היה טמון משהו שקשור למת והמים נטמאו. התלמידה הביאה קערה עם מים, סירה וחיילי פליימוביל בעזרתם המחישה את הדילמה.

הסופר והעיתונאי אבי רט, מעורכי התלמוד הישראלי, מספר: "אני מסייר בעשרות בתי ספר בשבוע ומתרגש לראות איך כל תלמיד לוקח את התלמוד הישראלי למקום שלו, להבנה הפשוטה שלו. זה מרגש שהתלמוד הופך להיות אבן יסוד בחיי ילדינו".