האשמות אנטישמיות מחורבות התאומים
האשמות אנטישמיות מחורבות התאומיםצילום: פלאש 90

במוצאי שבת האחרון קיימו אלף מחברי הקהילה המוסלמית בנורבגיה מחווה מרגשת כאשר הקיפו את בית הכנסת באוסלו בטבעת אנושית כאות הזדהות עם חברי הקהילה היהודית בעיר.

אלא שכעת מתברר כי אחד המארגנים של האירוע נשא בעבר נאום אנטישמי במיוחד, בו האשים את היהודים באחריות לפיגועי ה 11 בספטמבר בארה"ב וטען כי "מדובר בקונספירציה יהודית".

עלי צ'ישטי, 30, הוא אחד הפעילים המוכרים בקהילה המוסלמית בנורבגיה. בחודש מרץ 2008 הוא נשא נאום במהלך כנס באוסלו, תחת הכותרת "מדוע אני שונא יהודים והומואים".

במהלך הנאום האשים צ'ישטי את היהודים כי "הם אלו שתיכננו את הפיגוע בבנייני התאומים בניו יורק. היו כמה אלפי יהודים שלא הגיעו לעבודה באותו יום במרכז הסחר העולמי. ומדוע היו יותר יהודים במומבאי כאשר מחבלים פקיסטניים תקפו במקום? יהודים הם קבוצה קטנה, אבל כולם יודעים שיש להם הרבה מאוד כוח" אמר צ'ישטי בנאומו.

בראיון שהעניק באחרונה, לקראת השתתפותו בטבעת האנושית סביב בית הכנסת, אמר צ'ישטי לעיתון הנורבגי "Dagbladet" כי "זה היה נאום אנטישמי ובלתי מתקבל על הדעת. כעסתי אז מאוד, מאז שיניתי את דעותיי". עם זאת, הוא הוסיף עוד כי "אני לא אוהב אנשים אשר תומכים בכוח כובש אשר ספג גינויים במספר החלטות של האו"ם".

אריק ארגמן, חבר בקהילה היהודית בנורבגיה, אמר לסוכנות הידיעות JTA כי "מעורבותו של צ'ישטי מכתימה את האירוע שהתקיים במוצאי שבת. זה מרגיש כעת כמו ספין על חשבון הגב שלנו, יותר מאשר מחווה אמיתית של רצון טוב".