הזיהום בנחל
הזיהום בנחלצילום: דב גרינבלט

עמותת ירוק עכשיו והחברה להגנת הטבע, הגישו הבוקר (רביעי), עתירה לבג"צ נגד שר הביטחון, משה יעלון, מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, ראש המנהל האזרחי ביהודה ושומרון, תא"ל דוד מנחם וגורמים נוספים.

החברה להגנת הטבע ועמותת ירוק עכשיו דורשת בעתירה להורות לאותם גורמים לנקוט בצעדים של ממש להגנה על האוכלוסייה והטבע מפני הפגיעה החמורה והמתמשכת במרחב ואדי קלט (נחל פרת), כתוצאה מהפעלתו הלקויה של המתקן לטיהור השפכים של אל בירה.

בשנים האחרונות המתקן מתקלקל לעיתים קרובות, אחת לכמה חודשים ובעקבות כך שפכים זורמים לנחל פרת, גורמים לפגיעה בערכי טבע ונוף ולהפסקת הטיולים באזור.

שני הארגונים מבקשים מבית המשפט להורות לגורמים האחראים למצוא פתרון קבוע לתקלות מהמתקן, שימנעו את התקלות החוזרות והנשנות ואת הנזק הנגרם לטבע ולאדם, ולשקול את הפקעת המתקן מידי מפעיליו הנוכחיים והעברת הבעלות עליו לגורם אחר, בעל כישורים ויכולות להפעילו.

עוד מבקשים שני הארגונים מבית המשפט להורות על קידום תכנית לניטור ושיקום הפגיעות שכבר נגרמו לנחל ולשמורה כתוצאה מהזרמות השפכים. 

"שמורת נחל פרת הינה שמורת טבע מאז שנת 1978", נכתב בעתירה של ירוק עכשיו והחברה להגנת הטבע. "השמורה משתרעת על שטח של כ - 28,000 דונם וכוללת את היובל הצפוני נחל מכמש, שמתחבר אל הערוץ המרכזי, סמוך לעין מבוע. שמורת נחל פרת נמצאת צפונית - מזרחית לירושלים ודרום - מזרחית לאל בירה. השמורה נחשבת לאחד ממסלולי הטיולים המרהיבים בארץ, עם מעיינות שופעי מים כל השנה, מגוון בעלי חיים, קניונים מרשימים, אתרי עתיקות ומנזרים".

על פי העתירה, מבקרים בנחל פרת למעלה ממאה אלף מבקרים בשנה, אולם בעקבות התקלות, בשנה האחרונה הוא נסגר למטיילים למעלה ממאה ימים.

בחברה להגנת הטבע ובירוק עכשיו, מציינים כי בשנים האחרונות הם פעלו במישורים שונים מול הגורמים האחראים, להפסקת הזרמת השפכים, אולם לאור הישנות מקרי הזיהום, לא נותרה להם ברירה, אלא לנקוט בהליכים משפטיים, במטרה לעצור את הזיהום והפגיעה בטבע ובמטיילים.

בנוגע לתקלות החוזרות והנשנות ממתקן טיהור השפכים של אל בירה, נכתב בעתירה, "אין בתיקון תקלה ספציפית אחת אחרי השנייה, כדי לסלק את המפגע, אלא רק בפתרון כולל ומקיף של פעילות המט"ש, באופן שיביא להפעלתו בצורה רצופה ותקינה, ללא תקלות חוזרות ונשנות, היוצרות מפגעים סביבתיים חמורים... לפיכך, בית המשפט מתבקש להורות למשיבים שלא להסתפק בפתרונות נקודתיים לתיקון ליקוי כזה או אחר, שכן כפי שכבר הוכח, פתרונות אלה אינם עומדים במבחן המציאות, אלא לדאוג לפתרון כולל ומקיף להפעלתו, באופן רציף ותקין, תוך מניעת תקלות מבעוד מועד ולא בדיעבד".

מט"ש אל בירה
מט"ש אל בירהדב גרינבלט