חברי "יש עתיד" פירון, לביא ושטרן בכינוס בפ"ת

חברי הכנסת ד"ר עליזה לביא, הרב שי פירון והאלוף (במיל.) אלעזר שטרן הגיעו לפאב הבלנד בפתח תקווה השבוע כדי לשוחח עם תושבי העיר מהציבור הדתי לאומי.

למעלה ממאה בני אדם הצטופפו בפאב וניהלו שיחה ערה עם נציגי הציונות הדתית ב'יש עתיד'.

שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, שירטט בתום הארוע את התפלגות הציונות הדתית כפי שהוא מנתח אותה: "בשנים האחרונות הלכנו לשלושה כיוונים. המתנתקים, המשתלטים והמשתלבים. פלג אחד בציונות הדתית התנתק מהציונות, פלג נוסף מנסה להשתלט על החברה הישראלי ומוקדי הכוח שלה ופלג נוסף, שאנו משתייכים אליו, מבקש להשתלב בחברה הישראלית ובהנהגתה מתוך תחושת שליחות וחתירה לשותפות אמת בין המגזרים. לפלג המשתלב יש מקום ראוי ומכובד ב'יש עתיד'". 

בהמשך להערכות לפיהן מפלגת "יש עתיד" תתייצב לאחר יום הבחירות לצידו של מועמד השמאל, הבהיר פירון: "לא פסלנו אף אחד, ב-18 במרץ אתה תקום בבוקר ותראה מי המפלגה הגדולה. אם הפער יהיה 4-5 מנדטים - העניין סגור. אבל אם הפער קטן יותר - יהיה שיח של גושים. כשנראה מה העסקה, ננהל אותה. אנחנו לא בפוליטיקה של חרמות".

בחלק גדול מהערב התייחסו המועמדים לענייני דת ומדינה. "להפריד דת ומדינה אי אפשר", אמרה ח"כ לביא, "מה שכן אפשר וצריך זה להפריד את הפוליטיקה הדתית מהמדינה. במובנים רבים צריך לחזור למודל של קהילות, גם בנושא הגיור".

בהתייחסות לרבנות הראשית, ח"כ שטרן אמר כי הדברים כבר רחוקים מהימים בהם הקימו את המוסד הדתי הראשי של מדינת ישראל - "גם הרבנים בציונות הדתית חולמים וחושבים שהרב קוק יושב ברבנות הראשית, ולא מבינים שתהליך הבחירות לרבנות הראשית הוא התהליך הפוליטי הכי מולכלך שקיים מכל התהליכים הפוליטיים".

"צריך לפרק את המונופול של הבירוקרטיה הדתית ואנחנו באיחור מאוד גדול, וזה חוסר אחריות לא להתמודד עם הסוגיות המורכבת האלו", הוסיפ ח"כ לביא, "וגם בשביל זה באנו לפוליטיקה".

הרב שי פירון התבקש ע"י אחד המשתתפים להבהיר את העמדות המדיניות והיחס למדינה הפלסטינית. בפתיחת תשובתו ביקר פירון את הממסד הדתי שמתמקד לדבריו באופן משמעותי רק בענייני ארץ ישראל.  "אף פעם לא קיבלתי מהרבנים קריאה להתפלל בכותל על משהו שהוא לא ארץ ישראל", סיפר פירון.

בנוגע לעמדה המדינית, הרב פירון הבהיר כי הוא וחברי מפלגתו לא מציגים את עמדותיהם המדיניות כחלק מקידום המפלגה, בעיקר משום שזה לא רלוונטי לדבריו: "האם נכון שבגלל השאלה על המדינה הפלסטינית נתקע עכשיו את כל השיח הערכי, הרוחני והרעיוני על מדינת ישראל?", שאל פירון והמשיך, "זאת ועוד - יאיר לפיד אמר שהוא מתנגד לנסיגות חד צדדיות. כל מה שנשאר עכשיו זה הסכם שלום, אני אומר לך עכשיו מתוך ידיעה - זה לא עומד על הפרק".