טקס יום שחרור אילת
טקס יום שחרור אילתצילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין, השתתף הערב (חמישי) בטקס הממלכתי לציון יום שחרור אילת ("אום רשרש") בהשתתפות ראש עיריית אילת מאיר יצחק הלוי ונתן סגל - מלוחמי חטיבת הנגב ששיחררו את אילת והניפו את דגל הדיו.

נשיא המדינה פתח את דבריו בקריאה לאתר ולהחזיר את דגל הדיו ששימש את חיילי חטיבת הנגב לפני שישים ושש שנים לאחר שחרור העיר, "דגל הדיו המאולתר שהניפו במקום הזה חיילי חטיבת הנגב הנרגשים, עשוי דיו ובד, לבן הפך אחד מסמלי מלחמת העצמאות. ביום אילת השישים ושישה, אני קורא לכל מי שיש מידע בידו, על מיקומו של הדגל המקורי לעשות הכל כדי שהסמל האילתי הזה יימצא וישוב להתנוסס במקומו הראוי והטבעי, כאן בעיר אילת. צריך לעשות מאמץ מערכתי כדי למצוא ולשמר את הדגל הזה, פיסה נדירה של היסטוריה ישראלית".

הנשיא סיפר בערגה על פרק הזמן בו גר באילת כאשר שירת כקצין המודיעין של העיר והסביבה, "מפרץ אילת ניתן כמתנה למדינת ישראל ולעם ישראל כולו. גם היום, שישים ושש שנים מאז הונף כאן דגל הדיו, אילת, שערה הדרומי של מדינת ישראל, הייתה ועודנה מתנה למדינת ישראל. עורף אסטרטגי, תרבותי, כלכלי, היסטורי וייעודי, משמעותי ויקר ערך עבור מדינת ישראל. הייתי קצין המודיעין של אילת והסביבה כאשר הגעתי לאילת בפעם הראשונה בשלהי שנות החמישים. באתי מעיר ללא ים ליישוב שליבו ונשמתו הם הים והמפרץ. אילת, העיר הצעירה שרק קמה- התמודדה עם אתגרים כלכליים וביטחוניים: מסתננים, קשיי פרנסה. 6000 תושבים מנתה העיר בסך הכול. היום יש כאן למעלה מ- 62 אלף תושבים. הנוף היה אז והיום- קסום ועוצר נשימה".

הנשיא התייחס לאתגרים העומדים לפתחה של העיר ותושביה ואמר כי המאמץ לבנות את אילת, מאז ועד היום, "היה קשה אך משתלם. רק לאחרונה התבשרנו על בחירתה של העיר אילת לאחת מארבע ערים שישתתפו בתכנית הדגל של האיחוד האירופי 'עיר חכמה'. מרחק עשרים קילומטר צפונית מכאן בתמנע - הולך ונבנה נמל התעופה הבינלאומי החדש - על שם אילן ואסף רמון. הנמל, שאמור להיחנך בעוד כשנתיים יחליף את שדה התעופה באילת ויאפשר לעיר אילת להוסיף לגדול ולהתפתח".

"אבל המלאכה לא הושלמה, אילת מתמודדת גם היום עם קשיים כלכליים. עם קשיי צמיחה. עם מצב גיאו-פוליטי מורכב. עם התבססותם של גורמי טרור שונים בסיני ועם יעדי תיירות מתחרים בארץ ובעולם. עלינו לקרב את אילת ללב הארץ, ללב של כולנו. יש לנו חובה להנגיש ככל האפשר את אילת למרכז הארץ. חייבים לעשות כל מאמץ על מנת שהמרחק הגיאוגרפי לא יהווה חסם עבור צעירי אילת, יזמיה ומפתחיה. המרחקים הכלכליים, מרחקי ההזדמנויות והאפשרויות הקיימים בתוכנו מעידים שהחזון הציוני עדיין רחוק מהגשמה. צריך למצוא את הדרך לאפשר לבניה ובנותיה הצעירים של אילת לצמוח ולשגשג כאן ולאפשר גידול עתודה מנהיגותית מקומית. אי אפשר לבוא לנפוש באילת בחודשי הקיץ ולהתעלם מצרכיה של העיר ומתושביה- בשאר ימות השנה".