כתיבת ספר תורה לזכר החיילים שנפלו
כתיבת ספר תורה לזכר החיילים שנפלוצילום: 'לא תשכח'

היום, יום ז' אדר, יום פטירת משה רבינו, שנקבע לדורות כ'יום החברה קדישא' ו'יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל שמקום קבורתם לא נודע' נחשפה התוכנית הבינלאומית לאיתור תיעוד וזיכרון לחיילים היהודיים שנהרגו במלחמת העולם השנייה.

יועץ התקשורת של 'ועידת רבני אירופה' ודוברה, משה פרידמן, המרכז את אירועי 'יום השחרור וההצלה' מספר כי "במלחמת העולם השנייה נהרגו עפ"י ההערכות כ -250 אלף חיילים יהודים שלחמו נגד הנאצים במסגרת צבאות בעלות הברית, הצבא האדום, ארגוני הפרטיזנים והמחתרות".

"מבדיקה ראשונית שערכתי אין, או לפחות לא ידוע לי, על ריכוז - רישום ותיעוד כלשהו של זהות הנופלים ומקום קבורתם. פרויקט 'יום השחרור וההצלה' שנועד בין השאר לשמר את זיכרונם של הנופלים שחירפו נפשם למען הצלת אירופה ושארית הפליטה יפעל לאיתור שמותיהם ומקום קבורתם של החיילים היהודים", מוסיף פרידמן.

לדבריו "על פי התוכנית ירכז הארגון הבינלאומי 'לא תשכח' הפועל לאיתור, תיעוד ושימור עשרות אלפי בתי העלמין היהודיים וקברי אחים באירופה בחסות 'ועידת רבני אירופה' ו'ועידת התביעות' שבהנהלת הרב בלייך, רבה של אוקראינה וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה', יחד עם מנכ"ל 'לא תשכח', הרב אלימלך בינדיגר מבריסל, את הטיפול באיתור ותיעוד ככל האפשר, את שמותיהם ומקום קבורתם. חלקם, ככל הידוע, בקברי אחים יחד עם חבריהם לנשק".

"ביום כ"ו באייר יעלו לבתי הקברות וקברי האחים הצבאיים ואתרי ההנצחה והזיכרון ללוחמים היהודיים; רבני אירופה, נציגי המדינות ובני נוער וסטודנטים לטקס אזכרה ממלכתי. במקביל ייצאו בני נוער וסטודנטים בשיתוף ארגונים יהודיים לבתי הקברות ברחבי אירופה יערכו טקסי אזכרה וקדיש ויניחו פרח ודגל 'יום השחרור וההצלה' על קבריהם".

נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגר"פ גולדשמידט אמר כי "התוכנית הינה צדק היסטורי לאותם יהודים שחירפו את נפשם במלחמה והגם שעברו 70 שנה מאז נהרגו. אני מאמין ומקווה שנזכה לשיתוף פעולה עם מדינות בעלות הברית והצבא האדום ונוכל להכריז יחד, כבר בועידה הבאה שתתקיים לקראת כ"ו באייר בצרפת, על פתיחת הפרויקט והכרזת השגרירים על פתיחת הארכיונים שלהם והסיוע הנדרש לפרויקט".

התוכנית פורסמה  במסגרת אירועי 'יום השחרור וההצלה' שהתקיימו ברחבי העולם להטמעת התאריך העברי לציון 'יום השחרור וההצלה' המצוין ברחבי העולם ב- 9 במאי, יום כ"ו אייר.