ארה"ב חלשה מדי. מצרים
ארה"ב חלשה מדי. מצריםפלאש 90

כנס "המאבק נגד קיצוניות אלימה" שהתרחש בוושינגטון לפני כשבועיים הפגיש את נציגיהם של לא פחות מ-60 מדינות – אבל תוצאותיו איכזבו את מצרים. כך לפי השבועון המצרי "אל-אהראם", ובמיוחד, לפי פרופסור בכיר למדעי המדינה באוניברסיטה האמריקנית בקהיר.

הכנס "לא הוליד אסטרטגיה חדשה גלובלית נגד טרור", קובע "אל-אהראם". במקום זה, הכנס "הדגיש את ההבדלים בין נקודות מבט שונות - במיוחד אלה של קהיר ווושינגטון."

כפי שהוסבר על ידי פרופסור גמאל עבד אל-גוואד, חילוקי הדעות בין מצרים וארה"ב הם חדים. האמריקנים "עדיין רואים את האיסלאם הפוליטי כשחקן לגיטימי, ולא כמילה נרדפת לקיצוניות", הוא אמר.

יתר על כן, בארה"ב מבדילים "בין איסלאמיסטים קיצוניים ואיסלאמיסטים מתונים, ומאמינים כי ניתן ביעילות לשלב את המתונים בפוליטיקה, כחלק ממערכת פוליטית מקובלת ... גורמים אמריקאים מאמינים כי השילוב של זרמי-אסלאם פוליטיים - כולל אלה שנחשדו בקיצוניות - בחיים פוליטיים יהיה מועיל."

מצרים, שממשלתה קיטלגה את האחים המוסלמים כארגון טרור, ושעומדת בפני איומי טרור בסיני, בלוב השכנה, ובמקומות אחרים, איננה מסכימה.

מצרים נלחמת נגד איומים אלה בצורה אקטיבית, כולל פגיעה אווירית לפני כמה ימים בכוחות דאע"ש בלוב ששחטו 20 קופטים-מצריים. מצרים ציפתה שהקואליציה הבינלאומית הפועלת בסוריה ובעיראק תכניס גם את לוב לסדר יומה, אבל זה לא יצא לפועל.

מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי אמר למשתתפי הכנס שהמערב "איננה במלחמה נגד האיסלאם", וכי ארגוני הטרור אינם פועלים בשמם של מליארד המוסלמים בעולם. ברם, מדינות ערביות רבות רואים את זה אחרת. שר החוץ של ירדן אמר בכנס כי יש לראות את העימות הנוכחי עם ארגוני טרור כ"מלחמת עולם שלישית", ואילו סעודיה קראה לייבוש מקורות טרור דרך פעולה גלובלית מתואמת.

יש כאלה הסבורים שארה"ב פשוט יושבת על הגדר בענין המאבק המתמשך בין האחים המוסלמים במצרים וממשלת מצרים. כמאל אל-חלבאווי, פקיד בכיר באחים לשעבר, אמר את זה במפורש, וציין כי מסמך ביטחון-לאומי אמריקאי מלפני כמה שבועות תומך בשיחות מתמשכות גם עם הממשלה וגם עם האופוזיציה.

"האיסלאמיזם המתון שעליו וושינגטון מדברת הוא זה שארה"ב מבקש ליצור - לא זה שהוא מייחס לאחים או מתונים-כביכול אחרים", אמר אל-חלבאווי.

הניתוח ב"אל-אהראם" מסכם כי האופציה הטובה ביותר למצרים כעת היא לפנות לשותפיה הערביים לעזרה. "דיפלומטיה [של מצרים] ינסו או לחדש את ההסכם הערבי המשותף ההגנה, או להקים קואליציה עם מדינות אחרות כגון ערב הסעודית, כווית, איחוד האמירויות וירדן ... [ואפילו] מדברים  עם דיפלומטים רוסים בסוריה על עסקה פוליטית אפשרית ."