קודם כל, תרגעי
קודם כל, תרגעיצילום: פנימה

כשממהרים מאוד בדרך כלל מספיקים פחות.

קודם כול, את מעגלת פינות: תוקעת את המכשירים שאת משתמשת בהם באיזשהו מקום שבעוד רגע לא תצליחי לנחש מה הוא, מתפשרת על איכות ובסופו של דבר נאלצת לפעמים לבצע את העבודה שוב מההתחלה.

משימות רבות שמתבצעות כדי לצאת ידי חובה בלי לברר בדיוק מה הדרישות ומה התוצאה המדויקת שמתבקשת - צריכות להתבצע שוב. 

את מפעילה כוח מיותר, "אם זה לא הולך בכוח אז זה ילך בעוד יותר כוח!" - הצנצנת נשברת, הפקק קופץ, התכולה נשפכת. השקית נפתחה בקרע גדול מדי ואת אוספת את הגרגרים מהשיש או מהרצפה. כשממהרים קיימת נטייה לדחוף במקום לבצע פעולה עדינה של לחיצה וסיבוב או להיעזר ברגליים ובמרפקים כי הידיים מלאות בחפצים - כל אלו פעולות שגורמות נזקים ומעכבות את ההתקדמות.

דברים נופלים לך מהידיים - במקום לעלות על שרפרף ולהביא את בקבוק השמן, את חוסכת זמן ומותחת את עצמך למעלה, מנסה להושיט יד רחוק יותר והבקבוק נופל על ראשך. עוד שתי קופסאות שימורים מתגלגלות ואת מגלה שנתפס לך הגב מהמתיחה המיותרת. 

אחרי זמן קצר יחסית, ובדרך כלל עוד לפני שהמשימות מסתיימות, אנחנו מגיעות לאפיסת כוחות או מפתחות כאבים – כאבי ראש, כאבי גב וכדומה – בגלל המאמץ הגדול שהושקע בזמן קצר. אפשר לעבוד מהר ובמאמץ על, אבל רק למשך זמן מוגבל. בדרך כלל, דרישות התפקוד של חיי המשפחה אינן מאפשרות לנו לפרוש למנוחה אחרי פעילות קצרה וממוקדת. אנחנו נדרשות להספיק לבצע משימה מסוימת ואז להיות נוכחות כדי לעבור לתפקיד הבא. לדוגמה: אחרי המרוץ של ערב שבת, את מדליקה נרות וכעת עלייך לקבל את שבת ולהיות אימא רגועה ומקשיבה. לכן, פעילות מזורזת ומאומצת מדי בערב שבת אינה מומלצת. 

ולבסוף, בגלל המהירות, החיפזון והלחץ את נלחצת ומרימה את הקול. אנשים מסביב חושבים שאת צועקת, הם נפגעים ואת נעשית עסוקה בפיוס ובהרגעה במקום בביצוע המשימות הדחופות והלוחצות שלפנייך. אם רוצים להספיק יותר באמת, צריך לשנות את הבסיס ולא את התפקוד הנקודתי, העכשווי. שינוי אמיתי בתפקוד הוא תוצאה של בסיס מערכתי נכון יותר שעוזר לסיים את המשימות בזריזות ובמהירות. להלן כמה דוגמאות.

שימוש בכלים טובים ותקינים. נניח שאת לחוצה בזמן ובכל זאת רוצה להשקיע בתחפושת ולהכין את הגלימה. הכנת גלימה היא דבר פשוט ביותר: בוחרים בד מתאים, גוזרים, תופרים את השוליים, משחילים חוט קשירה ואם צריך מעטרים באפליקציה שמגהצים או כותבים משהו על הבד. קלי קלות. אבל אז את קונה בד מבריק וקצת שקוף ומוזהב - זול, כי זה רק ליום אחד. הבד נפרם ומתקמט וקשה לגזור אותו וקשה לתפור את השוליים שלו. את לוקחת שוליים רחבים יותר, אבל אז הגלימה נעשית קצרה מדי. את מוסיפה פרנזים, ואז מתברר שאי אפשר לגהץ ולהדביק את האפליקציה כי הבד נמס - וכך עבודה נעימה של חצי שעה הופכת לשעתיים מעצבנות. 

שימוש בחומרים איכותיים ובכלים מתאימים חוסך לך פרק זמן משמעותי! בכל משימה שאת מבצעת לקראת פורים, ובוודאי כשמדובר במשימות לא שגרתיות כמו עיצוב משלוחי מנות, אפיית אוזני המן, הכנת תחפושות וכדומה, אל תתפשרי על איכות המכשירים שאת עובדת איתם. מספריים מתאימים לגזירת בד, דבק מיוחד להדבקת בדים, טושים מיוחדים לחולצות. 

הרגלים נכונים בעבודה ומיומנות חוסכים גם הם זמן ניכר. הבעיה היא שבהכנות לפורים יש משימות רבות שזו פעם ראשונה שאת מבצעת מאז פורים שחל בשנה שעברה. בישול לשבת, למשל, לוקח זמן מוגדר וברור כי את מבשלת אותו מרק, אותו סיר חמין ואותן מנות של דגים ובשר בכל שבוע. משך ההכנה מתקצר כי  את  פועלת במיומנות רבה, כמעט על טייס אוטומטי. 

בבתים רבים נשמעת בכל שבוע השאלה "מישהו ראה מתי הכנסתי את הדגים לתנור?". הזרימה הטבעית של המשימות גורמת לכך שלא תשימי לב לשעון, וכששואלים אותך כמה זמן לאפות את עונה "עד שמוכן", כמובן. יש בעיה בהערכת הזמן הדרוש לעיצוב משלוחי המנות, ללבישת התחפושות, לבישול ולאפייה. בגלל חוסר המיומנות הדברים מתארכים והלחץ גובר. 
אני ממליצה לבחור – עד כמה שאפשר – לפעול במתכונת הרגילה שאת מיומנת בה. הכיני לסעודת פורים החגיגית גם "מנות ילדים" פשוטות של אורז או צ'יפס בתנור כדי לקצר את משך ההכנה (וגם את משך ההאכלה – לסרבנים שלא מוכנים לנסות מטבלים וממולאים ורטבים), או – אם את רוצה להקטין את הלחץ – לפנות לשם כך יותר זמן.

ארגון נכון של מקום חוסך זמן רב. הכיני לך משטח עבודה פנוי, והניחי את המוצרים שאת זקוקה להם בהישג יד. דאגי שבאזור העבודה יהיו רק המוצרים והכלים שאת עומדת להשתמש בהם עכשיו, משום שכל דבר מיותר במקום העבודה מבזבז לך זמן יקר בשל הצורך להזיז, לפנות, להרים, לנגב, לנקות אותו ולשמור עליו. 

במקרר ובמזווה פני אזור מיוחד למוצרים המיועדים לפורים, ואל תערבבי את הקופסאות והאריזות הללו עם המלאי הרגיל שיש לך בבית. אחסני במקפיא את כל המוצרים המוקפאים לקראת פורים (מזון לסעודה, עוגיות וכדומה) בתאים מסוימים. חלקי בין אוכל מוכן לחומרי גלם, ואם צריך הדביקי מדבקות על האריזות כדי לחסוך זמן של חיפושים ופתיחת אריזות. 

פני בארונות הבגדים תא לתחפושות והניחי את כל אביזרי התחפושת באותו מקום, ביחד. ארגון כזה של מקום חוסך לך זמן הן במהלך העבודה הן בחיפושים מרגיזים אחרי פריטים שאבדו. בתעשייה מדברים על "תעבורת יתר" שפירושה – הולכים וחוזרים והולכים שוב וחוזרים כדי להביא מכשירים, חומרי גלם וכדי להחזיר למקום דברים שהשתמשו בהם.

פטנטים וטיפים מקצרי תהליכים. נכון, במשך שנים עשיתם זאת בדרך מסוימת, אבל הנה מרשם חדש שבו מדלגים על שני שלבים ומאחדים עוד שני שלבים אחרים. לא תנסי? כדאי לך! חברות יעניקו לך טיפים מהמטבח שלהן, ואת עשויה לגלות שאפשר להגיע לתוצאות דומות בפחות מאמץ ובפחות זמן. אספי לך מתכונים שחברות שלך מוסרות לך בעל פה – אלו המתכונים הפשוטים שמצליחים, כאלו שכתובים לפי סדר ההכנה שלהם ולפי מספר הכלים שחייבים ללכלך ולא יותר. 

את תופרת תחפושות? אפשר לקנות חלקים מוכנים ולשדרג, אפשר להדביק במקום לתפור, אפשר לצייר במקום לחבר בחוט ואפשר למצוא גזרה פשוטה יותר לארנב או לאפרוח ולהגיע לתוצאות יפות בפחות זמן. 

אימהות שמרגישות שההשקעה הרבה שלהן מבטאת את המסירות הרבה למשפחה ואת האהבה לילדים עשויות להירתע מקיצורי דרך כאלה, ולדבוק בדרך הארוכה שהיא ארוכה כדי שלא להיתפס בעיני עצמן כ"מחפפות". השאלה היא תמיד – על חשבון מה, והאם ייתכן מצב שבו אתם קונים הכול מוכן בגלל שאין לכם סבלנות להשקיע הרבה כל כך. אם היית מסתפקת בכמות השקעה הגיונית, היית נהנית מחדוות יצירה וגם מסתדרת בגבולות הזמן. 

אפשר להשתמש בכוח ובכסף במקום בזמן. על משולש המשאבים כבר כתבתי בעבר, ואני מחזירה אותך לחשיבה על המשאבים שיש לך. אמנם אין לך כל כך הרבה זמן ואת רוצה להספיק יותר בפחות זמן. אבל משאבים אחרים יש לך – יש לך כוח ויש לך כסף. נהלי בצורה אפקטיבית את המשאבים שברשותך והשתמשי בכל מה שאת יכולה כדי להקל ולקצר תהליכים. למשל, קני מוצרים מוכנים למחצה, קפואים או אפויים ובכך קצרי את זמן הכנת הסעודה. 

במשלוחי מנות, בתחפושות ובקישוט הבית לקראת פורים תוכלי להיעזר גם בכוחם של הילדים – וכך גייסת לעצמך עוד זמן ועוד כוח להשלמת המשימה בזמן. 

ואולם, האצלת הסמכויות לילדים תלויה בכך שתסכימי לקבל גם תוצאות שאינן בדיוק מה שתכננת. ילדים מקשטים את החדר באופן שונה מהאופן שבו היית עושה זאת, אבל מי קבע מה נכון יותר? הבנות מכינות משלוחי מנות בצורה יסודית ומוקפדת, ואת היית דווקא מדלגת על השלב של פיזור הקונפטי – נו, שיעשו זאת בדרך שלהן ושייהנו. ככל שאת מסכימה לקבל תוצאות שונות מהתמונה שהייתה בדמיונך כך תהיה נכונות רבה יותר לסייע לך, ליצור ולהשתתף במאמצי ההכנות לקראת החג.

פורסם לראשונה בפנימה

לרכישת מנוי לחצי כאן