מצפה כרמים - מבט מהאוויר
מצפה כרמים - מבט מהאווירצילום: לתפוס גובה - צילום אויר בשליטה מרחוק

המדינה ביקשה ביום ראשון ארכה למתן התשובה באשר לעתידו של הישוב 'מצפה כרמים' שחרב ההריסה מתנופף מעליו למרות הבטחות הדרג המדיני ובראשו ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון יעלון.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם בא כוחם של מתיישבי מצפה כרמים, עורך הדין הראל ארנון, שמוצא במקרה של 'מצפה כרמים' אירוע טראגי אף יותר ממגרון ועמונה

"מצפה כרמים הוקם בשנת 99' במסגרת הסכם המאחזים שהוסכם עליו עם ראש הממשלה דאז אהוד ברק. הישוב הוקם במקום אחר ובעקבות ההסכם הוא הועתק למקום אחר שנבחר על ידי רשויות הביטחון, המנהל האזרחי וממשלת ישראל בתוך הקו הכחול של הישוב כוכב השחר. חלק מהתושבים בנו בתי קבע לאחר שרכשו זכויות כמקובל", מספר עו"ד ארנון על ראשיתה של הפרשה.

"לפני כמה שנים עתר ערבי וטען שהקרקע שלו ולכן צריך להחזיר לו את הקרקע. המדינה בתשובתה לעתירה טענה מצד אחד שהערבי לא הוכיח זכויות כי הוא לא הבעלים הרשום אלא טוען שהוא יורש, אבל המדינה טוענת שהם לא הוכחו, ומצד שני המדינה אומרת שחלה טעות והקרקע היא פלשתינית פרטית וניתנה בשוגג. לכן התב"ע שקידמנו ואישרנו צריכה להתבטל וממילא גם אין היתכנות להסדרת מעמד הישוב ולכן המשמעות היא פינוי בתי התושבים".

"המדינה קיבלה ארכה עד ה-16 לחודש, יום לפני הבחירות. המדינה תצטרך להבהיר מה היא רוצה לעשות עם הישוב. במקביל להליך בבג"ץ הגשנו תביעה אזרחית מול המדינה ונגד ההסתדרות הציונית. טענו שמבחינה קניינית הזכויות לא ברות ביטול. יש כאן שאלה אמיתית שמתרחשת לא מעט – מה קורה כשפלוני נותן לאלמני זכויות שלא היו שייכות לו כלל. האם ניתן לבטל את הרכישה שנים לאחר מכן? הדבר מכונה 'תקנת השוק' והחוק בעולם ובישראל קובע שכאשר אלמוני קיבל בתום לב את הזכויות לא ניתן לבטל את הזכויות, גם אם מסתבר שזו הייתה טעות".

"אם יבואו הבעלים ויוכיחו שהקרקע שלהם, לא כמו במקרה שלנו שאין לפנינו את הבעלים, אולי המדינה תצטרך לשלם כי היא נתנה משהו שאין לה, כך לשיטתה. כך או כך הדבר צריך להתברר בבית משפט רגיל ולא בבג"ץ שאינו מקבל ראיות ולא מכריע בסוגיות שכאלה. לכן אנחנו מצפים שהמדינה תבהיר בתשובתה לבג"ץ שראוי להמתין לסוף הבירור בבית המשפט המחוזי, תביעה שבה ההסתדרות הציונית התייצבה לצידנו ואמרה שאנחנו צודקים. כלומר אין מחלוקת שהזכויות נרכשו כדין".

"למען האמת והצדק התשובה הראויה צריכה להיות דחייה על הסף כי העותר אינו הבעלים ואם יבואו הבעלים הם יקבלו פיצוי המדינה ולא על חשבון התושבים", אומר ארנון וכשהוא נשאל מי אמור לתת את המענה הנכון ציטט את דבריו של השר יעלון בראיון לקלמן ליבסקינד שבו אמר הבוקר השר כי הדברים מתקבלים במסגרת פורומים פנימיים ומוכרעים באמצעות גורמים שונים.

"אין אדם שמחליט לבד. אם הדרג המדיני רוצה למשול ומחליט שהוא הולך עד הסוף בסוגיה הזו הוא יכול לחייב את הגורמים המקצועיים במנהל האזרחי, במשרד הביטחון ובפרקליטות לייצג את עמדתו כראוי. זה מה שבוגי אמר ואני מקווה שהדברים יבואו לביטוי גם בתשובת המדינה לבג"ץ".

כאמור, את תשובת המדינה היא אמורה למסור יום לפני הבחירות ועו"ד ארנון אינו יודע איזו תשובה תהיה נוחה יותר לנתניהו, תשובה שמשמעה הרס או לא. "עלולות להיות לזה משמעויות גם לבחירות ולא בטוח שהתאריך הזה נוח להם, אבל זה מה שנקבע".