האגודה לזכויות האזרח פנתה לפני מספר ימים לרשות מקרקעי ישראל, למשרד המשפטים ולחברת באמונה בטענה שהחברה מבצעת "שיווק מפלה" באמצעות קבוצת רכישה בפרויקט בו היא מתמודדת בשכונת כרמי גת בקרית גת.

במכתב שהועבר מבקשת האגודה להורות לחברת באמונה לחדול לאלתר מקמפיין השיווק, אותו היא מגדירה "מפלה ומטעה".

"אחד מתנאי המכרז בכרמי גת עליו מתעתדת חברת באמונה להתמודד, הוא איסור מוחלט על שיווק דירות באופן מפלה. מדובר במכרז לרכישת קרקע ציבורית והקמת פרויקט בניה לטובת הציבור הרחב, אשר לא התקבלה לגביו שום החלטה לייעדו לציבור מסוים. למרות האמור, ולמרות שהחברה מודעת לתנאי המכרז, נראה שחברת באמונה מתכננת להתמודד במכרז הבנייה בכרמי גת והיא משווקת כבר עתה את הדירות במסגרת קבוצת רכישה מסחרית לזוגות צעירים מהציבור הדתי-לאומי או "הסרוגים" בלבד".

בשכונת כרמי גת פוטנציאל לבנייה של כ-7,500 דירות. בצנרת השיווקים של רשות מקרקעי ישראל מוצעים לשיווק שלושה מכרזים לבניה של כ-2000 דירות בקרית גת. מכרזים לבניה של למעלה מ-1,600 דירות בשכונת כרמי גת ייסגרו לקראת סוף חודש אפריל.

במכרז האחרון שהוציאה רשות מקרקעי ישראל לבנייה של כ-1500 דירות בכרמי גת זכו שלוש חברות נדל"ן שרכשו את הקרקעות לפי מחיר של כ-194 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. שלושה חודשים בלבד לאחר פרסום תוצאות המכרז הדירות במקום משווקות במחיר התחלתי של 850-900 אלף שקל.

חברת הנדל"ן באמונה החלה בשבועות האחרונים לארגן קבוצת רכישה לציבור הדתי שתתמודד במכרז רשות מקרקעי ישראל לבניית מאות דירות בשכונה. 

לדברי ישראל זעירא מנכל חברת באמונה, "אני עומד בגאווה ובגאון לבנות לציבור הדתי לאומי. הציבור הדתי לאומי לא צריך לחטוף בשביל זה. האגודה לזכויות האזרח היתה צריכה לעמוד ולהגן על הציבור הדתי לאומי ולא לצאת נגדו או ליצור מצב שהציבור חי בגטאות.

"האפשרות להקצות קרקע לבניה בעבור אוכלוסיה מסוימת הוכרה בבתי המשפט הן לגבי האוכלוסיה החרדית והן לגבי האוכלוסיה הבדואית. בעניין שלפנינו, דין הציבור הדתי-לאומי כדין האוכלוסייה החרדית והבדואית''.

זעירא הדגיש כי ''בשני המקרים מדובר באוכלוסיות ייחודיות שאורח חייהן שונה ואף בא לידי ביטוי באופן בניית הפרויקט,  מוסדות הציבור, נותני השירותים ואופי הקהילה בסביבה. קהילות מגורים דתיות או חרדיות, נפרדות ומגובשות, קיימות בישראל מאז ראשית ימיה של התנועה הציונית, ושורשיה ההיסטוריים נעוצים בראשית הימים ממש. אין סיבה לעצור את זה כאן בעיקר כשאין שום פסיקה או חקיקה ראויה בעניין".

עו"ד גיל גן-מור מהאגודה לזכויות האזרח מסר בתגובה כי "בניגוד לכותרת המטעה, האגודה אינה מתנגדת לשיווק לדתיים אלא לשיווק מפלה מכל סוג, ופעלה גם נגד שיווק לחילונים בלבד, שהדיר דתיים וחרדים. האגודה תעמוד על זכותם של דתיים לרכוש דירה בכל מקום בלי להדיר אחרים. נראה שחברת באמונה מצאה לנכון להוציא לתקשורת את המכתב שלנו לצורך פרסום חינם, אולם אם החברה תזכה, עשויה לעלות דרישה מרשות מקרקעי ישראל לאכוף את תנאי המכרז שאוסרים על הפלייה, והסנקציה תהיה ביטול המכרז או קנס בגובה של 15% משווי הזכייה.

''פנינו לרשות מקרקעי ישראל להתערב ולהסביר לחברה שהיא עוברת על תנאי המכרז כדי לאפשר לה להתמודד בלי הפליה, אך עד עתה רמ"י לא התערבה והקמפיין השיווקי המפלה נמשך".