נצח יהודה
נצח יהודההלל מאיר

האם אכן נרשמה עלייה בשיעורי גיוס החרדים מאז אושר בכנסת חוק הגיוס החדש? מהקלטות שפורסמו הבוקר (שלישי) בגלי צה''ל נדמה שהמציאות בשטח שונה.

מפקד גדוד נצח יהודה (הנח''ל החרדי) סגן-אלוף אורי לוי, מודה במפורש בשיחה עם מגייסים - חיילים שתפקידם לאתר צעירים חרדים פוטנציאליים לגיוס, כי גיוס החרדים הוא פשוט עבודה בעיניים, כלשונו.

"הבעיה שלנו היא בגיוס, אנחנו עובדים על כולם בעיניים", נשמע המג"ד לוי, "לא יכול להתגייס לפה מישהו שהוא לא דתי. אני רוצה שתדעו - בחור חילוני אין לו מה לעשות פה, אל תביאו אותו לפה".

המג''ד מתייחס לאחד ממחזורי הגיוס האחרונים שלו. "50 חבר'ה, אמרתי זה לא שלי, לא יכול להיות. אין שם זקנים, אין ציצית לאף אחד, חורים באוזניים של עגילים. עבדתם עלי, זה לא מה שהיה פעם".

סא''ל לוי מאשים את החיילים המגייסים בגיוס חילונים על תקנים של חיילים חרדים, שבוחרים ב"נצח יהודה" כדי לזכות בתנאים של משרתים חרדים, כמו שנתיים שירות פעיל והשנה השלישית משימה.

בהקלטה נשמעים המגייסים מזמינים את מפקד הגדוד להצטרף לאחד ממבצעי הגיוס שלהם ומביעים התנגדות לנתק תלמידים מישיבותיהם. "תצטרף לצוות ערב אחד ותראה את העבודה שנעשה", אומר אחד מהם, "אנחנו לא נוציא אף אחד מכותלי בית המדרש או הישיבה".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "הגדרת המתגייסים מהציבור החרדי מתבססת על החוק כלשונו. צה"ל מקיים הליך מיוני שמטרתו לוודא שכל מתגייס מוצב במקום שירות התואם את אורחות חייו. ההקלטה מובאת משיחה סגורה עם מגייסים, בה מנסה המג"ד להדגיש את חשיבות הגיוס לכולם".