אימון רבש"צים בפיקוד הדרום
אימון רבש"צים בפיקוד הדרוםצילום: דובר צה''ל

רכזי ביטחון שוטף צה"לי (רבש"צים) יעברו קורס לימודי ערבית, כדי לחזק את הקשר בינם לבין האוכלוסיה הפלסטינית באזורם.

היוזמה תצא לדרך בחודשים הקרובים בבית הספר הצבאי לתיאום וקישור של היחידה לתיאום פעולות הממשלה בשטחים, עבור הרכזים בחטיבה המרחבית אפרים שתחת פיקוד המרכז.

"בתקופה האחרונה ראינו מספר אירועי פעילות חבלנית עוינת באזור יהודה ושומרון, ולכן הוחלט להרחיב את פעילות הרבש"צים באזור", סיפר מפקד בית הספר לתיאום וקישור, סא"ל יוסי שטרן. "לשם כך, הם רצו להצטייד בכלי התקשורת הטוב ביותר עם האוכלוסייה הפלסטינית: ידע בשפתם", הוסיף.

הפיילוט של רכזי אפרים צפוי להימשך כארבעה שבועות, בהם יעבירו מדריכי בית הספר לתיאום וקישור תכנים כמו יסודות הערבית המדוברת, ומנהגי התרבות הפלסטינית ואורח החיים הנלווה אליה.

תכנים אלו דומים מאוד לאלו המועברים בקורס של חיילי יחידת תיאום פעולות הממשלה בשטחים (מתפ"ש). "אנו מאמינים שבאמצעות השפה והבנת המאפיינים של האוכלוסיה הפלסטינית נוכל להפחית ואף למנוע חיכוכים", קבע סא"ל שטרן. "אם הקורס יהיה מוצלח ועוד רכזי יישובים ירצו בכך, נגביר את התכנית".

התכנית החדשה היא פרי יוזמתם של הרבש"צים בחטמ"ר אפרים, שהרגישו כי קיים פער שפה שמקשה עליהם בעבודתם: שמירה על הביטחון ביישוב והקשר עם הצבא. "הם האנשים שנמצאים תמיד בשטח ועובדים באופן שוטף עם האוכלוסייה. זה בעייתי שפערי השפה מהווים מכשול ביצירת קשרים שחיוניים לעבודתם", סיפר סא"ל שטרן. "קצין ההגנה המרחבית של החטמ"ר ביקש בשמם לבוא ללמוד בבית ספרנו".

לאחר הקורס, כל רבש"צ יוזמן פעם בשנה להשתלמות על מנת לתרגל את החומר הנלמד. בנוסף, חומרי לימוד אינטראקטיביים יחולקו בחינם לכל אחד מהרכזים ויאפשרו לו להמשיך באופן עצמאי את הלימוד.

בין היתר, מדובר בשיעורי ערבית ספרותית מקוונים בעמוד הפייסבוק של בית הספר לתיאום וקישור, דיסק לימודי שניתן לשמוע ברכב, וכן סרטונים קצרים שנשלחים אל הרכזים ומכילים מידע על המנהגים והתרבות האיסלאמית.

שיתוף פעולה נוסף שעתיד להתחיל בין בית הספר לאזרחים הוא מיזם עם משטרת ישראל, ובפרט משטרת התנועה. לכשיתקבל אישור תקציבי בשנה הקרובה, צפוי להיערך לראשונה קורס מיוחד המיועד לשוטרים אזרחיים. הקורס ימשך כשבוע וחצי ויכלול בעיקר שיעורים עיוניים בערבית מדוברת וכן שיעורים בנושא הגייה נכונה ודיקציה.