"חשוב שנדע לצחוק קצת על עצמנו"

בביקורו בתערוכת הקריקטורות התייחס נשיא המדינה לקריקטורות שעשו עליו, לפיטורים בדרום, ולשר אורי אורבך שנפטר.

חזקי ברוך , כ' באדר תשע"ה

ראובן ריבלין
ראובן ריבלין
צילום: מארק ניימן, לע"מ

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, השתתף היום (רביעי) באירוע "נשיאים ורוח הומוריסטית", לרגל פתיחת התערוכה המאוירת "חצה את הרוביקון", המבוססת על דמותו במכללת ספיר.

הנשיא אמור היה להשתתף בפתיחת התערוכה המקורית בסינמטק בתל אביב בימי צוק איתן והיות ולא עלה בידו, ביקש הנשיא להעתיק את התערוכה על יוצריה אל הדרום וכך הוצגה התערוכה בשדרות לראשונה לבקשת הנשיא מתוך רצון להמשיך ולתמוך באזור ובתושביו.

הנשיא פגש ארבעה מבין הקריקטוריסטים שאיירו את דמותו: שלמה כהן, אורי פינק, גיא מורד ושי צ'רקה. "יופייה של הקריקטורה בעובדה שאין צורך להסביר אותה", אמר הנשיא למאיירים, "אני מאוד אוהב את הקריקטורות שלי, גם כשיש בהן ביקורת רבה".

שלמה כהן השיב לנשיא "אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אני אוסיף שקריקטורה שווה אלף תמונות". אורי פינק אמר לנשיא "אנחנו הקריקטוריסטים מאוד שמחים שנבחרת, יש לנו הרבה חומר לעבוד איתו וחוש הומור שמקבל את הקריקטורות באהבה".

בהמשך האירוע נערך שיח בהשתתפות הקריקטוריסטים ובהנחיית ניסים חזקיהו (נוסקו), בנוכחות כ-300 סטודנטים ועובדי המכללה, במהלכו הוצג לנשיא בהפתעה סרטון של חנוך פיבן שיצר את דמותו מחפצים והוקרן לראשונה.

בתום השיח עם המאיירים, נשא הנשיא דברים. בפתח דבריו התייחס לשביתה הצפויה מחר בדרום, "הסולידריות של עובדי הדרום מצביעה על תחושת מצוקה, של ציבור העובדים ותושבי הדרום. הדרום הוא מניית הזהב של מדינת ישראל. אסור לנו לשכוח את זה - לא בתקופת בחירות, ובעקר לא אחריה. תושבי הנגב והדרום, דורשים אופק של תקווה. האתגר הביטחוני, הכלכלי, והחברתי והזה, יונח בפני הכנסת העשרים ואני מקווה שאתם, ואנחנו, נמשיך לדרש בתקף את הבטחת עתיד הנגב מהממשלה ומהכנסת".

בהמשך דבריו ביקש הנשיא להזכיר את השר אורי אורבך ז"ל ואמר, "אנו נמצאים בתום ימי השלושים מאז הסתלק לבית עולמו. אורי היה סטיריקן מבריק, חד כתער, משעשע ונוקב באמת והיה מי שיצר את הקשר הראשוני ביני ובין התערוכה הזאת. כמו בקריקטורה טובה, אורי ידע להגיד דברים חשובים, מהותיים, בדרכו ההומוריסטית והמיוחדת".

בהתייחסו לתערוכה אמר הנשיא כי קריקטורות משעשעות אותו, "גם כשאני המושא להומור הציני והלעגני לעתים של הקריקטורה, הרי שכשאני מביט בה, נדמה לי שאני מביט אל תוך השתקפותי במראות רבות. לא תמיד המראה הנשקף טוב- אבל אני משתדל ללמוד לצחוק גם על עצמי, שומר את הקריקטורות ולעתים ממסגר ותולה אותן. נדמה לי שגם אם לא יצא לכם לראות את התערוכה תוכלו לנחש לאיזה חלק מחלקי הפנים שלי יש ביטוי קריקטוריסטי מובהק".

בהתייחסו לפיגוע האכזרי במשרדי העיתון "שרלי הבדו" בפריז, אמר ריבלין, "למדנו כי קריקטורות יכולות לשמש גם כטעון לרצח ולהסעיר את העולם כולו. להבדיל אלף אלפי הבדלות- גם כאן, במכללת ספיר, התעוררו סערות בגלל יצירות אמנות בתערוכות שהתקיימו כאן בקמפוס המכללה. חשוב לי להדגיש שאיני מאמין בצנזורה חיצונית; אני מאמין גדול בתבונה וברגישות החברתית גם כאשר מדובר ביצירות אמנות, גם כאשר רוצים לעורר דיון. יחד עם זה, במובן מסוים, אני שמח על הסערות הללו שהתרחשו בעקבות תערוכות במכללת ספיר: הן הזכירו לציבור הישראלי שיש תרבות חיה ובועטת גם מחוץ לערים הגדולות באותם מקומות המכונים תחת שם הקוד: "הפריפריה". התרבות והאמנות מעניקות לנו את הנשמה היתרה, את היכולת להעלות שאלות קיומיות ועקרוניות אסור להפקיר את הזירה התרבותית, אסור להותיר אותה אך ורק במרכזי הערים הגדולות. מאבק על הנגב, גם זה הצפוני, הוא מאבק גם על תרבות בנגב, על יצירה בנגב, על אמנות בנגב".

הנשיא התייחס להעתקת התערוכה אל שדרות ואמר, "לכם, שחיים ולומדים כאן בשגרה שעלולה להשתבש בכל רגע, אין צורך לספר על ביטולים בשל טילים; כבר שנים שאתם מתמודדים בצל איומי קסאמים וכמו כל תושבי הדרום גם אתם ספגתם פציעות ואבדות בנפש לאורך השנים. דווקא בשל כך, יש משמעות מכרעת לעמידה האיתנה שלכם וליכולת שלכם להעניק מקום להשכלה, תעסוקה, אמנות ותרבות. בתוך כל הכאוס, חשוב שנדע לצחוק קצת על עצמנו, על מצבנו הבלתי אפשרי, גם הצחוק הזה הוא חלק מהעמידה האיתנה. תודה לכם על עשייה יפה ותערוכה מקסימה".