שכונת רמת שלמה
שכונת רמת שלמהפלאש 90

נוכל בעל חזות תמימה למדי ניסה לאחרונה במספר מקרים להפיל בפח אברכים תושבי שכונת רמת שלמה בירושלים ולהוציא מהם במרמה עשרות אלפי שקלים.

על פי הדיווח הבוקר (ראשון) בעיתון החרדי 'המבשר', בוצעו מעשי הנוכלות בעזרת צ'ק מזויף וסיפורי בדים על סיוע לנזקקים.

לטענת העיתון, נסיון ההונאה האחרון אירע בסוף השבוע האחרון. מדובר בשיטה מתוחכמת למדי: "היה זה כשהרב מ' המתין בתחנת האוטובוס ברמת שלמה", מספר הכתב הכלכלי שלמה גרין, "לפתע עצר לידו רכב הדור בו ישב אדם בעל חזות חילונית שחבש כיפה קטנה שניכר עליה כי הונחה לצורך המעמד. הוא הציע לו טרמפ העירה ומ' הסכים ונכנס לרכב. מיד עם תחילת הנסיעה, החל האיש לספר כי הוא מעוניין להעביר למשפחות נזקקות בשכונה כספי תרומות בהיקפים גדולים, והוא מחפש אדם נאמן תושב רמת שלמה שיופקד על חלוקת הכספים.

לטענת האיש, הוא מייצג קבוצת נדיבים תושבי חו"ל שמעוניינים לתרום הון רב למשפחות נזקקות חרדיות, ומאחר ובעבר הם 'נפלו' עם נוכלים שמעלו בכספי התרומות הם ביקשו ממנו לאתר אדם ראוי ונאמן המתגורר ברמת שלמה, שיחליט מי המשפחות הזכאיות לתמיכה ויעביר להם את הכספים. בשלב הזה הוא שאל את האברך אם הוא יכול להפנות אותו לאדם המתאים. האברך העלה מספר שמות, אך הנוכל פסל את כולם ובשלב מסוים פנה לאברך ואמר לו כי תוך כדי הנסיעה הוא הספיק להתרשם ממנו ויתכן שיחליט למנות אותו בעצמו לתפקיד.

הרב מ' מעיד כי התרשם לטובה מההצעה, והסכים להתעכב ברכב ולשמוע יותר פרטים. הנוכל הסביר כי בתמורה למילוי התפקיד יזכה מ' למשכורת קבועה בסכום נכבד, ואחת למספר חודשים יופקדו בחשבונו עשרות אלפי דולרים אותם הוא יחלק לנזקקים על פי החלטתו. הנוכל הסביר כי מ' יידרש רק להעביר דו"חות מסודרים בהם יפורטו שמות הנתמכים.

מ' נענה להצעה הקורצת, אך בשלב הזה טען הנוכל שיש "בעיה". הוא הציג למ' צ'ק אותו קיבל לדבריו מאותם "נדיבים מחו"ל", על סך 70 אלף דולר, והצהיר כי הוא מעוניין להעביר כבר במקום את מחצית הסכום לנזקקי רמת שלמה. עם זאת, הוא דרש ממ' ליטול את הצ'ק ולהחזיר לו במזומן את מחצית הסכום, 35 אלף דולר, המיועדים לדבריו למשפחות נזקקות בשכונה אחרת בעיר.

לדברי מ', הוא היסס אם להיענות להצעה אך הסביר לנוכל כי אין בידיו במזומן סכומים כאלה. בשלב הזה החל הנוכל 'להתפשר' על הסכום, ו'הסכים' להסתפק בעשרים אלף דולר בלבד במזומן. כשהאברך הסביר שגם את הסכום הזה יתקשה להשיג, הסכים הנוכל לרדת עד ל־10 אלף דולר, ובהמשך גם ל־6,000 דולר 'בלבד', כשהוא שב ומסביר לאברך כי "חבל שתפסיד את עסקת חייך".

זה היה השלב בו נדלקו למ' סוף סוף הנורות האדומות, והוא הבין כי כפי הנראה מדובר בנוכל שמנסה להוציא ממנו אלפי דולרים בתמורה לצ'ק מזויף. הוא אמר לנוכל כי הוא מוכן לשקול את הענין, אך הוא מבקש קודם לכן להתייעץ עם רבו, ולהחזיר תשובה עד הערב. בתגובה, הזהיר הנוכל כי עד הערב הוא כבר ימצא מישהו אחר, ובכלל "איזה אדמו"ר יסרב לחלוקת כסף לנזקקים". בהמשך השיחה, כשמ' ביקש להתייעץ עם בני ביתו, ניסה הנוכל להסביר לו כי "לא כדאי לך לשתף בסיפור הזה אף אחד, כולל בני משפחה".

מ' בתגובה, ביקש לכל הפחות לשוחח עם אחד הנדיבים המסתוריים כדי לוודא שהסיפור כולו נכון. בשלב הזה הבין הנוכל שנכשל, וביקש ממ' לצאת מיידית מהרכב.

גרין מצטט את מ' הטוען כי כששיתף את חבריו בסיפור שמע מהם כי הוא לא הראשון שנפל קרבן לנסיון ההונאה, וכי במקרה נוסף אחד לפחות נהג הנוכל בדיוק באותו אופן – אסף אברך בתחנה ביציאה מרמת שלמה והציע לו את אותה הצעה. מ' ביקש לשתף ברבים את סיפורו, ולהזהיר את הציבור מפני נסיונות נוספים של הנוכל להפיל בפח אברכים תמימים.