ג'ון קרי
ג'ון קרירויטרס

מזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי טוען כי ארצות הברית תהיה חייבת, במוקדם או במאוחר, לפתוח במשא ומתן עם נשיא סוריה בשאר אל אסד כדי לאפשר מעבר שלטוני.

בראיון לערוץ החדשות האמריקני CBS הוסיף קרי כי ממשל אובמה מתכוון להפעיל לחץ את סוריה כדי לפתוח במשא ומתן שכזה.

כאן המקום להדגייש כי מאז מרץ 2011 מתרחשת בסוריה מלחמת אזרחים בין כוחות הנאמנים לממשלה בראשות הנשיא אסד ובין אלה המבקשים להדיחה. הסכסוך החל כנחשול של הפגנות ומחאות בכל רחבי סוריה, שהיוו חלק מגל ההתקוממויות בארצות ערב. עם הזמן, התפתחו ההפגנות להתקוממות עממית, למרידה ולמלחמת אזרחים, המאופיינת בקרבות קשים, פיגועי התאבדות, שימוש בנשק קונבנציונלי ובנשק בלתי קונבנציונלי, מעשי טבח, פשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות.

ההפגנות החלו כשתושבים מחו נגד משטרו הדיקטטורי של הנשיא אסד, אשר משפחתו מחזיקה בנשיאות מאז שנת 1971, וכן דרשו את סיום שלטון מפלגת הבעת' הסורית, שקיים מאז שנת 1963.

רק בימים האחרונים התברר כי הכוחות הנאמנים לנשיא סוריה הרגו יותר מ-600 רופאים ועובדי רפואה במהלך ארבע שנות מלחמת האזרחים בסוריה.

ארגון "רופאים למען זכויות אדם", שמכנה את ההתקפות “פשעים נגד האנושות", מאשים כי אנשי אסד פוגעים בשיטתיות מכוונת בבתי חולים ובמרפאות מאז תחילת המלחמה ב-2011.

על פי הדו''ח של הארגון, במהלך ארבע שנות הלחימה נהרגו 610 אנשי צוות רפואיים, ומתוכם 139 עונו או שהוצאו להורג. שלטונו של אסד אחראי ל-97% ממקרי הרג העובדים הרפואיים. הדו"ח תיעד 233 מתקפות על 183 בתי חולים ומרפאות.

"הממשלה הסורי נוקטת בכל הטקטיקות: מעצרים בחדרי המיון, הפצצת בתי חולים, כולל בפצצות חבית, ואף עינויים והוצאתם להורג של אופאים שמנסים לטפל בפצועים ובחולים", אמרה ארין גלגר, מנהלת החקירות של ארגון הזכויות.