מחר (שלישי) אנחנו הולכים לבחור את ההנגה של ישראל, שתצטרך לקבל החלטות בכל התחומים ובכלל זה בתחום הכלכלי-חברתי.

הנושאים הכלכליים-חברתיים עומדים היום יותר מתמיד במרכז השיח הציבורי ומשחקים תפקיד יותר ויותר חשוב בבחירת אזרחי המדינה. אחד המנצחים במשחק הזה מסתמן כיאיר לפיד, יו"ר מפלגת "יש עתיד". בין השאר, הוא מדבר הרבה אל אחת הבעיות המרכזיות של ישראל, והיא בעיית יוקר הדיור.

אין טעם להרחיב כמובן בנושא, כולנו מודעים לו, אבל כן כדאי לדבר במעט על הפתרונות שמציע לפיד. קודם כל, ראוי לסייג במעט את הבעיה: אמנם נכון שמחירי הדירות עלו בצורה משמעותית אבל מצד שני, חלק גדול מן הציבור קונה בפועל את הדירות בתשלומים דרך המשכנתא ועלות המשכנתאות ירדה פלאים, מה שכמובן משפיע על גובה התשלום החודשי. אם לוקחים את העלות הכוללת של הדירה ומכלילים בה גם את עלות המשכנתא, מגלים שההבדל קטן יותר ממה שנראה לעין במבט ראשון.

בנוסף, היות ואחוז השתתפות ציבור בכח העבודה עלה מאוד בישראל בעשור האחרון, ב"ה, מכ- 52% לכ- 65%, הרבה יותר אנשים עובדים והציבור התעשר מאוד, למרות כל הפרופגנדה השלילית השקרית שאנחנו שומעים כל יום בתקשורת. זה כמובן אומר שכח הקנייה של הציבור עלה, מה שממתן עוד את האפקט הריאלי של עליית מחירי הדיור.

למרות שני הסייגים האלה, ברור שהמחירים עלו מאוד וקשה יותר היום לקנות דירה ממה שהיה לפני עשור.

שר האוצר לשעבר לפיד יצא בתוכנית מפוצצת של "מע"מ 0" במטרה להוזיל את עלות הדיור לרוכשים דירה בראשונה. התוכנית הזאת נגנזה בינתיים בשל פירוק הממשלה אבל אני חייב לשתף אתכם בסיפור שסיפר ד"ר מיכאל שראל, שהיה עד לפני שנה הכלכלן הראשי של משרד האוצר. שראל, שעומד היום בראש המחלקה הכלכלית של מכון "קהלת", התנגד נחרצות לתוכנית הזאת והתפטר מתפקידו בשל התעקשותו של לפיד להעביר אותה.

למעשה, כל הכלכלנים המשמעותיים בישראל מתנגדים לתוכנית הרעה הזאת, שלא פוטרת שום בעיה ורק יוצרת ביקוש יתר בתחום ופותחת בנוסף צהר לקומבינות ושחיתויות. שראל הלך לועדת הכספים של הכנסת על מנת להתנגד לתוכנית הזאת, וביחד איתו עוד מספר כלכלנים בכירים. לאחר שכולם הסבירו ונימקו לאורך ולרוחב למה התוכנית הזאת רעה, יו"ר הועדה, ח"כ ניסן סלומיאנסקי ("הבית היהודי") ביקש לקבל חוות דעת נגדית של כלכלן בכיר אחר שיסנגר עליה, על מנת שהח"כים יוכלו לשקול אותה בצורה מאוזנת. לא נמצא ולא כלכלן אחד שהיה מוכן להגן עליה!!!

לפיד הגיב למצב הזה באומרו ש"זאת לא תוכנית לכלכלנים"! בקיצור, אם יורשה לי, אאלץ להגיד שמדובר באדם הזוי וחסר אחריות. אני אומר את הדברים הקשים משום שלא ייתכן ששר האוצר של מדינת ישראל לא מקבל תדרוכים והסברים של כלכלנים בכירים, הן ממשרדו והן באופן כללי. לפיד ידע ושמע על הביקורת ולמרות זאת ואף על פי כן, החליט להעביר אותה כפי שהיא משום שהוא חשב שהיא טובה פוליטית עבורו. היות שהוא לא מבין בכלכלה, כפי שהוא בעצמו הודה לפני הבחירות האחרונות, לא סביר להניח שהוא חולק "מקצועית" על כלכלנים בכירים.

זה אדם שאנחנו רוצים במשרה בכירה בישראל, או שוב במשרד האוצר, כפי שהוא בעצמו רוצה? איזה נזקים עוד צפויים ממנו? איזו תוכנית הזוייה נוספת הוא ינחית עלינו כדי לקדם את עצמו פוליטית?

יש לנו רק מדינה אחת ועלינו מוטלת האחריות לשמור עליה. ביום שלישי הקרוב יש להמון אנשים רצון לעשות שינוי משום שהם מאסו בליכוד או בנתניהו. אסור להתפתות לזה. שלטון שמאל בשיתוף לפיד עלול לגרום לנזקים כלכליים וחברתיים קשים מאוד למדינת ישראל. בסופו של דבר, בחירות אינן על אישיות בלבד אלא על דרך, בכל התחומים, הבטחוני-מדיני והכלכלי-חברתי.

אסור להתפתות להצביע לאדם שמוכן להקריב את טובת המדינה על מזבח האינטרס הפוליטי הרגעי שלו, כמו לפיד.