תנועת ''דרך חיים'' ערכה ביום שלישי האחרון, יום הבחירות לכנסת, בחירות להנהלת התנועה המונה כ-2,600 חברים ומתפקדים, וההצבעה בבחירות נמשכה גם אתמול והיום (ה') באמצעות טפסים אינטרנטיים.

בכנס המרכזי הוצגו נושאים שונים אותם מקדמת התנועה, ובראשם הצעות חוק שמנוסחות על ידי התא המשפטי של התנועה.

ראש התנועה הרב יצחק גינזבורג דיבר על הצורך בבחירות של אהבת ישראל, בהן יודגש הצד הטוב שבכל מפלגה. "הבחירות היום עוסקות, במקרה הטוב, בהבלטת הצד החיובי שבי, ובמקרה המצוי יותר, בהבלטת השלילה שבמתמודדים האחרים", אמר הרב גינזבורג.

"לעומת זאת, בחירות של אהבת ישראל תתבססנה על הדרכת רבי נחמן מברסלב למצוא בזולת נקודות טובות, כפי שמוסבר... בליקוטי מוהר"ן. בבחירות אוהבות כל אחד יציין את הטוב בכל אחד מהמתמודדים האחרים – את המעשים הטובים שעשה, את האמירות החיוביות שאמר ואת דעותיו עמן הוא מסכים. ברור שגם באופן זה יובלטו ההבדלים – כל אחד מוצא בזולת נקודות חיוביות אחרות, וממילא מלמד מהי הדרך הנכונה בעיניו – אך האוירה תהיה כולה גדושה בטוב ובאהבה, וגם תגרום לרומם ולחזק את הטוב שבכל אחד מהצדדים".

"נכון, בחירות כאלה נראות כיום דמיון רחוק", הוסיף הרב גינזבורג, "אך דווקא כשכל אחד מאתנו אישית יפעל בדרך זו נכבוש את הלבבות באהבה".

הרב הסביר עוד כי מערכת הבחירות המחישה שבדורנו חילוקי דעות גורמים לפירוד לבבות, ולכן גידרה של אהבת ישראל משתדרג לאהבה גם אל המעשים והדעות של הזולת. "גם מעשים ודעות שמצד עצמי לא הייתי מחבב אותם, מכיוון שהם מעשיו ודעותיו של אהובי, אני מחבב אותם", הסביר הרב גינזבורג.

"בלשונו של אדמו"ר הזקן, זו שלמות האהבה - 'לאהוב מה שהאהוב אוהב', אך בדורנו שלמות זו היא תנאי לאהבה. רק במקרה שמעשיו של הזולת שליליים לגמרי, עלינו 'לעצור את עצמנו', כנגד טבענו, מלבטא כלפיהם אהבה".

הרב שי דאום, רב גדוד הנח"ל החרדי לשעבר ור"מ בישיבת 'עוד יוסף חי' דיבר בכנס על נושא השמיטה לכתחילה במדינה יהודית. הרב דאום דיבר על היבטים הלכתיים שונים, הן מבחינת החקלאים והן מבחינת הצרכנים, וכן על שמיטת הכספים.

הרב לא הציג מסקנות ברורות אלא ציין נקודות שונות ואמר כי יש הרבה מקום למחשבה ודיון כיצד תראה שמיטה לכתחילה במדינה יהודית.

אחד הבוחרים שהפתיע בהגעתו ביום הבחירות היה מועמד ''יחד'' לכנסת, איש חברון ברוך מרזל החבר בתנועה.

אורי קירשנבוים, אברך בישיבת 'מרכז הרב' סיפר על דרכו לתנועת ''דרך חיים''. "הפער בין החזון הרצוי לבין המצוי יכול לתסכל, אבל כשנפגשתי עם התנועה מצאתי את מקומי", אמר קירשנבוים.

"כאן מדברים על הרצוי ומעיזים 'לחלום' לכתחילה, אבל גם מתייחסים למציאות הקונקרטית ומורידים את הדברים לאמירה מעשית. מי שגדל באווירה של מרכז-הרב יכול למצוא באופן טבעי את מקומו בתנועה, יש אולי רתיעה ראשונית ממשהו שאינו מוכר, אבל אחרי שמבינים מה התנועה רוצה אומרים: הרי זה בדיוק מה שחיפשנו".

טל חיים טובול, חבר התנועה וחסיד ברסלב ממקורבי הרב עופר ארז אמר כי "צריך שבתוך התנועה תהיה גם אמירה בסגנון המיוחד של ברסלב. לדבר על "נקודות טובות" שיש בכל יהודי, לדבר על הכוח של תפילה וכד'". טובול הזמין חסידי ברסלב נוספים להצטרף אליו ולהעצים את השפעת סגנון החסידות בתנועה.

הרב יצחק שפירא הסביר כי לצד מגעים שניהלה התנועה במישור הפוליטי, החשיבות העיקרית שרואה התנועה היא בפעילות א-פוליטית. "בתנועה חשוב לנו שהמשקל העיקרי יהיה על פעילות לא פוליטית, שבה אנו יכולים לפעול בצורה חופשית ונכונה", אמר הרב.

עו"ד אורי צפורי מהנהלת התנועה נתן סקירה כללית על קובץ הצעות החוק של התא המשפטי - ניסוח חוקי-יסוד למדינה יהודית. לדוגמה, הסביר צפורי את ההגדרה של ה"ריבון", הצעות חוק הקובעות שהעם היהודי הוא הריבון על ארץ ישראל ומדינת ישראל.